Vakantielectuur

Voor de leesclub van Hebban heb ik Terug op de Achterbank gelezen. In dit verhaal gaat de hoofdpersoon – een veertiger – na het verbreken van zijn relatie en de daarop volgende depressie, op advies van een vriendin op vakantie met zijn ouders. Deze verstikken hun zoon en betuttelen hem tot en met. Ze hebben hem ooit de bijnaam Kokindje hebben gegeven en hem daar ook alleen maar mee aanspreken. Kokindje laat zich alles aanleunen en zwelgt nog steeds in zelfmedelijden en verlangt nog hevig naar zijn ex aan wie hij geregeld terugdenkt of zich voorstelt hoe het zou zijn als hij nog een relatie met haar zou hebben.
We volgen hem op de paar weken vakantie in Frankrijk.
Het verhaal is vlot geschreven en je hebt het boekje in een paar uur uitgelezen. Het is een feest van herkenning als je vroeger ook bij je ouders op de achterbank hebt gezeten. Wel komt de zgn. spruitjeslucht je wel een beetje tegemoet, zo ouderwets zijn de ouders, die toch wel een grote stempel zetten op het geheel.
Al met al vond ik dit een vermakelijk boekje (het heeft maar 158 bladzijden), maar de prijs vind ik met twintig euro wel hoog.
Omdat er wat mij betreft een beetje teveel clichématige uitspraken van pa en ma in voorkomen, wat me tegen ging staan, het gebrek aan groei van de hoofdpersoon wat mij ook stoorde én de prijs die je moet betalen voor een dun boekje, krijgt dit boek van mij 3 sterren.

Meer recensies van Laura Oosterdijk