De lezer als toeschouwer

Laura Oosterdijk 21 december 2022
Voor de Hebban leesclub heb ik Uit het Daglicht van Filip Keyaert gelezen. Dit is een dun boekje van zo’n 120 pagina’s. Het heeft een kleurrijke cover met een afbeelding die goed weergeeft waar het verhaal over gaat. Je wordt als lezer als het ware toeschouwer gemaakt van een dag of wat in het leven van de uitbater en medewerkers van een seks cinema in Brussel in de jaren 70. Er wordt een rauwe schets gemaakt van medewerkers, omstanders en bezoekers van de bios. Je valt midden in het verhaal en er zit ook niet echt een einde aan. In feite is het net een scene uit een film. Daarmee voldoet de schrijver mijns inziens goed aan zijn bedoeling een ode te brengen aan deze subcultuur.
Als lezer uit Nederland heb ik wel een aantal Vlaamse woorden op moeten zoeken en heb zodoende ook nog wat geleerd.
Dit boekje lees je in een middag uit. Vermakelijk maar niet een verhaal dat heel veel indruk op mij maakt. Voor de prijs van € 19,95 zou ik het niet kopen.
Geen slecht boek, maar ook geen topper. Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Laura Oosterdijk