Onverwachte wending

Laura Oosterdijk 15 februari 2020
Vol goede moed en met veel zin ben ik begonnen aan Ongenadig van Karin Hazendonk. Ik kende haar nog niet, dus al met al was alles nieuw.
Wat opvalt is dat het verhaal vrij vlak is en weinig diepgang kent. Na een zeer beperkte introductie c.q. aanloop zit je direct in het verhaal. Op zich is daar niets mis mee, maar het komt haastig over. Dit snelle tempo, zonder veel inleiding, herhaalt zich het hele boek door.
Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven van de diverse karakters beschreven. Alleen hoofdpersoon Anouk wordt vanuit de ik-vorm beschreven. Je kunt je afvragen of alle personen die in het boek voorkomen relevant zijn voor het verhaal. De persoon Kim, voegt mijns inziens bijvoorbeeld niets aan het verhaal toe.
Anouk, de hoofdpersoon, heeft al snel in de gaten dat er veel niet klopt aan haar relatie met Sven, maar ondanks al deze duidelijke aanwijzingen blijft zij hem trouw. Het irriteerde mij als lezer dat de vrouwelijke personen in dit verhaal zo kwetsbaar en naïef worden neergezet. Geloofwaardig is het niet.
Halverwege het boek neemt het verhaal een onverwachte wending. Je hebt het idee dat het verhaal klaar is, mar niets is minder waar. Dat vind ik tevens het meest spannende aan het boek. Het verhaal heeft een onverwacht einde, het loopt niet af zoals je denkt.
Al met al een lezenswaardig boek, maar geen hoogvlieger. Leuke vakantieliteratuur.

Meer recensies van Laura Oosterdijk