Indrukwekkend boek, verplichte kost

Laura Oosterdijk 22 april 2022
Voor de Hebban leesclub heb ik Lily’s belofte gelezen, geschreven door de achterkleinzoon Dov Forman van Lily Ebert, de hoofdpersoon in dit boek. Dov is nog maar 18 jaar (2003) maar heeft een zeer lezenswaardig en volwassen boek geschreven, dat uitstekend in elkaar zit.
In dit boek volgen we Lily van kleins af aan tot nu en komen we veel te weten van het leven in Auschwitz en de tijd voor internering én daarna. Als je denkt alles te weten van de ellende die destijds plaatsvond, lees dan vooral dit boek. Dan blijkt dat je nog geen idee had, hoe het werkelijk was. Ik werd helemaal in Lily’s verhaal gezogen. Dov vertelt aan het begin van het boek hoe hij een bankbiljet met een boodschap bij zijn overgrootmoeder thuis vindt en dan hoort hij zij daar aan gekomen is. Hij belooft haar via social media te proberen achterhalen wie de Amerikaanse soldaat was, die het haar gegeven had.
Halverwege het boek is er nog een gedeelte waarin Dov aan het woord is. Hierin lezen we hoe de zoektocht naar de identiteit van de Amerikaanse soldaat al snel viral gaat. Mét resultaat!
Na deze korte stukken van Dov is het woord aan Lily met haar indrukwekkende verhaal. Ik heb in geen tijden een boek zo snel uitgelezen.
Lily had zichzelf beloofd haar verhaal wereldkundig te maken en dat is gebeurd met dit zeer lezenswaardige boek. Lily heeft haar tijd nodig gehad om haar verhaal met de rest van de wereld te gaan delen. Zij is nu 98 jaar oud en nog steeds actief om haar verhaal te delen.
Het leest vlot, is zeer interessant en educatief. Verplichte kost voor jong en oud (en dat is geen straf).

Meer recensies van Laura Oosterdijk