Verschrikkelijk

Laura 21 januari 2020
Van jongs af aan ben ik erg prikkelgevoelig en vaak werd er gesproken over hypersensitiviteit, Pas nu ben ik over dit onderwerp beginnen lezen, wat een ware openbaring was tot nu toe. Toch vond ik dit boek verschrikkelijk om te lezen. In het boek steekt Fleur alle mensen die ze kent in hokjes, alsof haar hele omgeving bestaat uit slechte mensen. Mogelijks is dit het geval, maar ik durf te vermoeden dat Fleur iemand is die problemen heeft omwille van haar verleden en dit projecteert op anderen. Ze zegt dat ze heel empathisch is, maar praat constant over zichzelf. Ze schrijft nooit over hoe andere mensen zich zouden voelen in een bepaalde situatie, maar legt de nadruk op hoe vreselijk deze personen reageren op haar HSP en welke stoornissen ze daarom wel niet hebben. Zonder enig wetenschappelijk bewijs noemt ze haar ex-vrienden psychopathisch en narcistisch. Daarnaast zegt ze wel dat ze een laag zelfbeeld heeft, maar hemelt ze zichzelf constant op. Ik betwijfel zelfs of Fleur hoogsensitiviteit niet gaat verwarren met hooggevoeligheid of een nog niet verwerkt verleden. Hier herken ik mij absoluut niet in. Sterker nog: dit boek heeft me met al zijn negativiteit helemaal murw geslagen.

Meer recensies van Laura