Praat met vreemden

Laura 20 december 2019
Wat hebben Sandra Bland, Cubaanse topspionnen, Madoff, Sandusky, Brock Turner en Amanda Knox met elkaar gemeen? Ze reageren allemaal niet-consistent. Ze reageren anders dan wat de meeste mensen verwachten en zijn daarom onterecht verdacht of juist onterecht niet verdacht.
Dit boek laat met allerlei voorbeelden zien hoe we het gedrag van vreemde mensen onbewust verkeerd interpreteren en wat voor desastreuze gevolgen dat kan hebben. Het zijn voornamelijk Amerikaanse voorbeelden, maar aangezien het zulke opzienbarende verhalen zijn heb je waarschijnlijk van de meeste wel gehoord in de Nederlandse media.

Door gebruik te maken van casestudies ontrafelt Gladwell beetje bij beetje datgene wat er misging in de communicatie en de interpretatie van gedrag. Daarnaast gaat hij in op wat alcohol precies met je doet en hoe dit de communicatie nog complexer maakt, waardoor twee mensen een totaal verschillende opvatting hebben over hetgeen ze samen meemaken.

Ook gaat hij in op het belang van de locatie van bepaald gedrag. Dit noemt hij koppeling en geeft ook interessant perspectief op bijvoorbeeld zelfmoorden en criminaliteit.

Het boek is zeer informatief, goed onderbouwt en laat je realiseren dat het praten met vreemden een complex verhaal is.

Meer recensies van Laura