De lezende mens

Laura 27 mei 2022
De lezende mens is nog relatief jong. Pas 3500 jaar geleden ontstonden de eerste geschreven teksten. Toch kan inmiddels vrijwel iedereen lezen en heeft het een grote impact op ons leven. We kunnen domweg niet meer zonder de vaardigheid lezen in onze huidige maatschappij. Ruud Hisgen en Adriaan van der Weel hebben met dit boek uitgebreid verteld over wat lezen nu eigenlijk is, wat de impact is op ons bestaan en wat de gevolgen zijn van ontlezing. Ze laten zien dat de democratie alleen kon ontstaan door het feit dat men kon lezen. Ze gaan in op de verschillende vormen van lezen, waaronder ook het verschil tussen van papier en digitaal lezen. Ook gaan ze in op de trend dat men steeds minder diep leest en meer overgaat op scannend lezen waardoor grotere groepen mensen vatbaarder worden voor fakenews en zich laten meeslepen via de social mediakanalen.
Al met al is het een boek waarin ingegaan wordt op alle aspecten van de intrigerende vaardigheid lezen.

Meer recensies van Laura