Een jaar in Andalusië

Laura 26 juni 2020
Een jaar lang observeert Stefan Brijs vanuit zijn schrijfhut in Andalusië de natuur om hem heen. Hij houdt dit bij in een natuurlogboek en dat is precies wat dit boek is. Soms met zeer korte opmerkingen, ‘Honderd dagen zonder regen’, soms met iets langere stukken over uitjes die hij maakt in de natuur. Brijs heeft een prettige beschrijvende schrijfstijl met subtiele humor waardoor dit logboek nooit saai wordt. Met veel passie en liefde voor natuur en met name voor vogels beschrijft hij allerlei taferelen die voor zijn neus plaatsvinden. Van het nestelen van de torenvalken en de zwaluwen, de bijzondere manier waarop de roodkopklauwier zijn diner opdient, tot het plotselinge doodgaan van zijn enorme agaveplanten. Daarnaast beschrijft hij de ecologische veranderingen die helaas plaatsvinden, het mooie vogelrijke landschap verandert langzaam in waterslurpende mango- en avocadoplantages. Naast alle observaties die hij vanuit zijn eigen stek beschrijft, gaat hij ook regelmatig op pad. Zo gaat hij bijvoorbeeld op zoek naar de bijeneter, de flamingo, de kraanvogel en bijzondere soorten hooiwagens. Het boek eindigt met een nagekomen bericht uit de Extremadura waarmee pijnlijk duidelijk wordt hoe we de natuur om ons heen in razend tempo aan het verdringen zijn.

Meer recensies van Laura