De fascinerende wereld van zintuigen

Laura 28 februari 2023
Ed Yong, een Brits-Amerikaanse wetenschaps-journalist met een duidelijke achtergrond in de wetenschap (zoölogie en biochemie), heeft met dit boek een fantastisch beeld weten te scheppen van hoe allerlei verschillende dieren de wereld waarnemen. Alle mogelijke zintuigen komen voorbij. Hij noemt de wereld zoals een dier of wij deze waarnemen je eigen Umwelt. Wij mensen onderzoeken de Umwelt van dieren vanuit ons eigen perspectief. Yong weet je op fenomenale wijze te laten zien dat dit ontzettend beperkt is. We kijken alleen binnen onze eigen grenzen, maar de Umwelt van dieren ligt daar soms in, maar vaak ook ver buiten. Hij geeft talloze voorbeelden en legt ook nog eens wetenschappelijk uit hoe bepaalde zintuigen anders werken dan hoe wij het gewend zijn. Een prachtig voorbeeld is hoe hij beschrijft dat jakobsschelpen vele ogen hebben die ook nog eens vrij complex zijn. Daarbij heeft het zeer eenvoudige hersenen die al die informatie waarschijnlijk niet eens kunnen verwerken. Dus waarom heeft een jakobsschelp dan zo geavanceerde ogen ontwikkelt. Dit soort voorbeelden zet je aan het denken en duwt je naar de randen van je eigen Umwelt.
Een immense wereld is knap geschreven, het blijft fascinerend zonder saai te worden, terwijl het doorspekt is van wetenschappelijke feiten en uitleg. Het leert je na te denken over hoe wij de Umwelt van onze mede aardebewoners beïnvloeden. Want waar wij geen last van hebben, kan zeer verstorend zijn voor andere dieren.

Meer recensies van Laura