Een sfeervolle roman

Laura 27 juni 2023
Picknick bij maanlicht is een roman uit 1950 die recentelijk vertaald is naar het Nederlands. Het speelt zich af in Cornwall, 1947. Op een mooie zomeravond stort een klif neer op een hotel aan zee. Het verhaal begint met het jaarlijkse bezoek van dominee Seddon aan dominee Bott. Tijdens dit bezoek wordt duidelijk dat dominee Bott een preek moet schrijven voor de overledenen van de verschrikkelijke ramp die zich heeft afgespeeld op die bewuste mooie zomeravond. Van de bijna 20 hotelgasten liggen er 7 onder het puin. Maar wie?
In de week voor de ramp maken we kennis met de bijzondere en soms excentrieke gasten van hotel. Kennedy heeft een prettige verhalende stijl van schrijven wat doet denken aan de boeken van Elizabeth Jane Howard en Penelope Fitzgerald. Het is een heel sfeervol verhaal. Er zijn veel verschillende personages die je langzaamaan leert kennen en waar je echt duidelijk sympathie voor krijgt of juist het tegenovergestelde. De dialogen lopen soms kriskras door elkaar, waardoor je tijdens het lezen soms goed op moet letten. Toch is het geen zwaar boek. Ondanks dat je al weet wat er gebeurd is zit er toch een sprankeltje spanning in. Want wie gaat er op het laatste moment wel mee naar de picknick en wie niet?

Meer recensies van Laura