Een belangrijke boodschap

Laura 10 juni 2020
Twaalf minuten volledige duisternis op de hele wereld. Lerares Sophie staart uit het raam en ziet een onbekende man op het schoolplein staan. Waar komt hij ineens vandaan? Hij beweert Jezus, de Zoon van God te zijn, maar je mag hem ook Joe noemen. Hij is teruggekeerd op aarde met een belangrijke missie. Het is tien voor twaalf, we moeten vanaf nu beter omgaan met onze aarde en met elkaar.

De wereldleiders staan voor een groot raadsel. Waar komt deze bijzondere man vandaan en waarom heeft hij meteen zoveel invloed op mensen. Is hij een gevaar voor henzelf? Neemt hij de macht over? Iedereen loopt met hem weg.
In Nieuw-Zeeland is een team van twaalf specialisten geformeerd onder leiding van een super intelligente tot in elke spier afgetrainde vrouw. Deze twaalf specialisten worden de twaalf apostelen van Joe in de hoop de wereld te redden. En net als in het Bijbelverhaal bevind zich ook in deze groep een Judas, maar wie?

Het boek is origineel van opzet, leest vlot en ook de boodschap is erg sterk. Helaas is de uitwerking iets minder sterk. Van de twaalf apostelen leer je er maar een paar kennen, de anderen worden amper genoemd. Ook de oplossing voor de problematiek is wat oppervlakkig en lijkt wat afgeraffeld, de twaalf specialisten moeten het maar oplossen. Daarnaast past een wiet rokende Joe die voor de ogen van zijn vriendin Sophie, die hopeloos verliefd op hem is en een soort van relatie met hem denkt te hebben, met twee meisjes van plezier meegaat en totaal niet doorheeft dat dat Sophie kwetst niet echt in het beeld van een alwetende zorgzame Messias. Ook weet hij wel erg makkelijk de gehele wereld klakkeloos achter zich aan te krijgen. Niemand lijkt kritische vragen te stellen, op de wereldleiders na. Die wereldleiders zijn overigens wel erg leuk en karakteristiek neergezet, je haalt er zo uit wie er bedoeld wordt.

Al met al dus een boek waarbij het vooral om de boodschap gaat. Zorg goed voor elkaar en voor onze planeet en begin daar vandaag mee.

Meer recensies van Laura