Jouw pad naar nieuw gedrag

Laura 26 oktober 2021
In ‘Echt veranderen’ geeft professor Katy Milkman je inzicht in waarom veranderen zo moeilijk is, welke blokkades je daarbij tegenkomt en hoe je deze kan doorbreken om toch te veranderen. Iedereen die wel eens geprobeerd heeft om goede voornemens vol te houden of op andere momenten te veranderen zal veel herkenning kunnen halen uit dit boek. Milkman legt haarfijn uit waarom het toch zo moeilijk is om te veranderen en vooral om die veranderingen vol te houden.

Het boek is verdeeld in 8 hoofdstukken die elk een van de thema’s; een goed begin, impulsiviteit, uitstellen, vergeetachtigheid, luiheid, (zelf)vertrouwen, conformiteit en voorgoed veranderen behandeld. Elk hoofdstuk eindigt met een opsomming van punten die je mee kan nemen uit het betreffende hoofdstuk. Het leest erg prettig en ondanks dat het vol van verwijzingen naar wetenschappelijke studies staat is het gemakkelijk te begrijpen en inspirerend geschreven. Ze schrijft met veel respect voor het werk van haar mede-wetenschappers en studenten. Op die manier krijg je ook nog eens een inkijkje in hoe het wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd in haar onderzoeksgroep.

Ik heb door het lezen van dit boek in ieder geval inspiratie gekregen over welk pad ik wil bewandelen op weg naar nieuw gedrag.

Meer recensies van Laura