Zomerse troubles in Hotel Portofino

leenb 21 juli 2022
Nog voor de leesclub startte, zag ik al de zeer aantrekkelijke, kleurrijke, zomerse cover van Hotel Portofino verschijnen op Hebban. In combinatie met de korte inhoud over de aristocratische en glamoureuze gasten had ik dit boek al op mijn 'wil ik lezen' plank gezet. Even later werd ik uitgeloot om mee te lezen met de Hebban Leesclub rond Hotel Portofino van auteur JP O’Connell.
Journalist J.P. O'Connell schrijft voor onder meer The Guardian en The Times. Hij schreef eerder al aan een divers oeuvre, waaronder non-fictie over uiteenlopende onderwerpen. Hotel Portofino is zijn internationale doorbraak, in het Nederlands vertaald door Olga Knipper.
Hotel Portofino speelt zich af in de Italiaanse stad Portofino in 1926. Het hotel is nog maar net nieuw opgericht door de Britse eigenaresse Bella Ainsworth en haar gezin. Ze heeft te weinig personeel en geld en bovendien zijn haar eersteklas gasten veeleisend en lastig. Het hotel verwelkomt in zijn eerste zomer een stoet aan glamoureuze gasten uit de Britse upper class, maar kort na de opening stapelen de problemen zich al op voor Bella en haar team.

Ik had nog maar net de trilogie van Åsa Hellberg over Hotel Flanagans in Londen gelezen, en ik keek uit naar een humoristische roman over een hotel in de jaren 20 vol kleurrijke personages en hun belevenissen. Het boek wordt helemaal vanuit de derde persoon vertelt en focust telkens op een ander hoofdpersonage. En dat zijn er heel wat. Bij een aantal personages worden gebeurtenissen uit hun verleden verder uitgediept, en dat is ook wel nodig om deze ganse stoet aan mensen en hun onderlinge relaties te kunnen begrijpen. Bella en haar gezin (Lucian, Alice, Cecil) zijn de hoofdpersonages, het ganse hotel draait eigenlijk wel om Bella. Daarnaast heb je de vaste medewerkers van het hotel, die ook wel een prominente plaats in het verhaal krijgen. Op de derde rij heb je de hotelgasten, allerlei pluimage dat neerstrijkt in het hotel en verzeild raken in belevenissen met de hoofdpersonages of de hotelmedewerkers.
De schrijfstijl is vlot en onderhoudend voor de lezer maar er zit geen hoog tempo in het verhaal. Dit is een boek voor wie echt houdt van slow-reading. Wat hier in een heel boek gebeurt, kan in een andere roman al in enkele hoofdstukken voorbij zijn. Dit is meer een kabbelend verhaal, netjes verteld en met een zeer goede schrijfstijl maar niet echt razend spannend te noemen. Af en toe worden er verwoordingen gebruikt die heel erg passen in de tijd van de jaren '20 ("fris gebaad", "een linnen reispak", "pommade" voor het haar, "fideel" ...), maar dit draagt positief bij aan de charme van het verhaal. De hoofdstukken zijn vrij lang, slechts 14 voor het ganse boek, maar er wordt binnen een hoofdstuk ook van personage geswitcht. Er komen ook heel wat verschillende thema's – sommige nog steeds actueel - aan bod, het een al wat beter uitgewerkt en naar voor gebracht dan het andere.

Door het zeer trage tempo van dit boek en de soms ontbrekende spanningsboog geef ik dit boek 3 sterren. Ik was niet steeds benieuwd naar de rest van het verhaal, alhoewel het toch zeer netjes geschreven is.
Bedankt aan de Hebban Crew voor het organiseren van de leesclub en aan uitgeverij Luitingh Sijthoff voor het recensie-expemplaar.

Meer recensies van leenb