Weldoordachte, mysteurieuze Tom Brandt-actiethriller

leenb 12 oktober 2020
De insteek van deze thriller is het waargebeurde verhaal over de verdwijning van de Nederlandse hacker Arjen Kamphuis in Noorwegen in 2018. Auteur Frank Van Zwol heeft zijn personage Laurens Olthoff op Kamphuis gebaseerd en het verhaal speelt zich grotendeels in Noorwegen af. Wat opzoekwerk leert dat er heel veel gelijkenissen bestaan tussen de echte Kamphuis en de fictieve Olthoff. In dit verhaal gaat oud-militair Tom Brandt op zoek naar Oltoff in Noorwegen en al snel ontwikkelt het verhaal zich rond de duistere geheimen van een militaire basis en gevoelige informatie die Olthoff voor zijn verdwijning in bezit kreeg.
Zeer typerend voor deze thriller is de mooie verwoording van de omgeving en natuur, dit is zeer waarheidsgetrouw naar voor gebracht. Je merkt zeker dat de schrijver er al eerder geweest is. Ik heb als lezer de plaatsen gevolgd via Google Maps, verder ingezoomd en streetviews bekeken en persoonlijk vond ik het wel leuk om zo de wandelgangen van de verschillende personages te volgen.
De verschillende personagen zijn niet verder erg uitgediept, maar dit stoort niet echt omdat het de flow van het verhaal is die primeert. De verhaallijn zat goed in elkaar, vooral het afwisselend aspect tussen Laurens en Tom zorgt ervoor dat je dit spannende boek moeilijk kan wegleggen en je het in 1 ruk wil uitlezen. Dit in combinatie met een verrassend einde zorgt ervoor dat je als lezer ook eventjes van de radar bent!

Meer recensies van leenb