onwaarschijnlijk mooi!

leesvriendin 26 januari 2019
Van alle boeken die ik van schrijfster ken, bijna allemaal dus, is dit mijn favoriet.
Als lerares basisonderwijs heb ik ervaring met de kinderen en zij vinden het prachtig! Ik bekijk eerst altijd rustig hoe de thuissituatie is van de kinderen en of dit boek passend is, want er komen soms heftige situaties in voor, dus niet voor elk kind geschikt of het geschikte moment.
En meestal lees ik dit met enkele kinderen uit de hogere groepen, dus groep 7 en 8. In mijn recensie van Mio, mijn Mio heb ik al verklaard dat schrijfster vooral veel innerlijke waardes heeft neergelegd in haar boeken en daar wil ik aan refereren. Dezelfde waardes die ook in sprookjes zitten, zoals liefde, trouw, warmte, eenvoud, verdriet, volharding, vernuft enz. enz.
Daarom geef ik de kinderen graag deze mee als positieve bagage voor het latere leven en ben ik ook bezig in de les om woorden te verklaren en de verhaallijnen uit te diepen, want het valt onder taalonderwijs. Levenskunst zou ook nog kunnen.
Ze leren eveneens, dat lezen troost en kracht geeft, ontspanning en verrijking.
Sommige passages ontroeren me elke keer weer diep en laat ik ook blijken,
hetgeen mijn leerlingen heel natuurlijk vinden en ze de vrijheid geeft, dit ook te tonen.
Ingebed in het overspannen schoolsysteem van toetsen en lessen, is dit lezen met de kinderen een tijdspanne van rust en verdieping. Vooral schoonheid, die Astrid Lindgren voor ons achterliet!

Meer recensies van leesvriendin