05 augustus 2012
Villa Triste, éénmaal in dit boek begonnen is het moeilijk weg te leggen..Het verhaal bestaat uit twee delen, we maken eerst kennis met de twee zusjes Caterina en Isabella, de eerst wacht op haar verloofde , haar trouwjapon is al bijna klaar en niet staats ogenschijnlijk hun geluk nog in de weg tot...Italië bezet wordt door de Nazi's.
Isabella en haar broer Enrico gaan bij het verzet en later sluit ook Caterina zich bij hun aan..

In 2006 wordt in Florence een oude man dood gevonden in zijn huis, vermoord door kogels in zijn achterhoofd en zijn
mond gevuld met zout.
Het blijkt dat hij vroeger een partizaan is geweest..
Tijdens het onderzoek vind Ispettore Allessandro een dagboekje van Catherine wat zij bijhield tijdens de oorlogsjaren.

Allessandro raakt zo onder de indruk van het boekje, dat hij er van overtuigd raakt dat hetgeen zoveel jaren geleden gebeurd
is , verband houd met de moord op de oude verzetsheld.

Zijn collega's delen helaas deze mening niet , hetgeen hem niet weerhoud om alleen op onderzoek uit te gaan, met hulp uit onverwachte hoek: Eleanor Sachs, die het vermoeden heeft dat de oude man wel eens haar gezochte opa zou kunnen zijn..

Dit is een boek wat je in één adem wilt uitlezen, Grindle weet je zonder te overdrijven, te ontroeren en je mee te laten leven met de angst en het verdriet van de twee zusjes..
Het verhaal laat je geen moment los, als je het uit hebt draag je het nog dagen met je mee.
Voor mij is het nu al DE favoriet van 2012..

Meer recensies van