Meer, meer, meer!

Lieke Roovers 20 december 2019 Hebban Recensent
Meer dan vijftien jaar na het voltooien van de geweldige fantasy-trilogie ‘His Dark Materials’, komt Philip Pullman (1946) met een nieuwe trilogie over Lyra. La Belle Sauvage, het eerste deel, is verschenen in 2017 en zijn opvolger The Secret Commonwealth in oktober van dit jaar. Het zijn, dankzij een flinke tijdsprong tussen de twee boeken, respectievelijk, een prequel en een sequel op de oorspronkelijk trilogie.

In The Secret Commonwealth is Lyra twintig jaar oud en studeert ze aan St. Sophia’s School in Oxford. Haar relatie met haar dæmon Pan is gespannen. Er hangt iets tussen hen in wat ze allebei pijnigt, maar geen van beiden weten ze hoe ze de situatie op moeten lossen. Als Pan getuige is van een moord en samen met Lyra in het bezit komt van belangrijke documenten dan drijft hun gedrag ze nog verder uit elkaar. Terwijl Lyra steeds meer verwikkelt raakt in de gevaarlijke zaken van Oakley Street, proberen Hannah, Malcolm en Alice haar te beschermen als het Magisterium het weer op haar voorzien heeft.

Dit is opnieuw een klassieke Pullman. Het verhaal is onverminderd spannend. Zelfs als er op los wordt gefilosofeerd, maakt de auteur duidelijk hoe bepaalde denkbeelden doorwerken in het dagelijks leven van mensen en hoeveel ellende ze kunnen veroorzaken. Er gaat weer een kwaadaardige, koelbloedige dreiging uit van het Magisterium, juist omdat ze meestal zo subtiel te werk gaan dat er amper in het openbaar tegen ze gevochten kan worden.

"Instead we should delicately and subtly undermine the idea that truth and facts are possible in the first place. Once the people have become doubtful about the truth of anything, all kinds of things will be open to us."

De relatie tussen Pan en Lyra – vooral hun ruzies – wordt zo realistisch beschreven dat je wel met ze mee moet leven. Je begrijpt hoe gekwetst Pan is en toch begrijp je ook waarom Lyra zo koppig is. ‘Dust’ speelt wederom een grote rol en ik vertrouw er helemaal op dat Pullman in het laatste deel (er mag van mij best nog een trilogie erbij als deze afgelopen is) alle losse eindjes naar volle tevredenheid aan elkaar zal knopen.

Ondertussen is The Secret Commonwealth een heerlijk avontuur met geliefde personages in een fantastische wereld vol spanning, intriges en magie. Meer, meer, meer!

Meer recensies van Lieke Roovers