Lezersrecensie

vergeten Deense geschiedenis

Liesbeth Jochemsen 02 april 2023 Auteur
Via de facebookgroep Boeken van Nederlandse en Vlaamse auteurs won ik dit ebook, waarvoor dank. Ook een dankjewel aan uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van dit recensie exemplaar.

De oorlog van Juliette speelt zich af in het Denemarken van halverwege de negentiende eeuw. De hertogdommen van Sleeswijk en Holstein willen zich afscheiden van Denemarken, waardoor er oorlog uitbreekt. Het machtige Pruisen staat hierbij aan de kant van Sleeswijk en Holstein.
Hoofdpersoon Juliette is van adellijke afkomst en groeit op in een leven vol weelde en luxe, maar moet ook voldoen aan strenge etiquette-regels. Door haar vader, de prins van Noer, wordt ze uitgehuwelijkt aan de Deense kroonprins. Een verbintenis die hun familie veel macht zal brengen.
Op de achtergrond breken er revoluties uit in de rest van Europa. Het volk wil meer macht en in Nederland schrijft ene Thorbecke zelfs een grondwet. Juliette vreest dat deze revoluties zullen overslaan naar Denemarken.
Terwijl Juliette, samen met haar beste en enige vriendin Louise in het koninklijk paleis wacht op de dag van haar bruiloft, droomt ze stiekem van Erik, een matroos die ze in de haven heeft ontmoet. Als de oorlog uitbreekt, wordt het huwelijk tussen Juliette en de kroonprins uitgesteld. Wat volgt is een zoektocht van Juliette naar haar Erik, waarbij ze zich vrijwillig aanmeldt voor het leger.
Juliette is een erg naïef meisje dat duidelijk niet vaak buiten haar beschermde leventje is gekomen. Ze droomt ook vaak van Ruben, haar overleden broertje. Het lijkt wel of ze zijn dood nooit goed heeft verwerkt. Met haar moeder, die niet bij haar woont, heeft ze een gecompliceerde relatie. Dan weer wil Juliette niets met haar te maken hebben en het andere moment verlangt ze ernaar om bij haar te zijn. Ook de relatie met Louise verandert door het boek.
Sommige scenes hadden van mij wat uitgebreider beschreven mogen worden. Er wordt door Juliette bijvoorbeeld enorm naar een bepaald moment toegeleefd en als het moment daar is, wordt het met twee korte zinnen in de voltooid verleden tijd beschreven. Er waren ook scenes die ik niet echt realistisch vond. Bijvoorbeeld dat er tijdens een militaire expeditie alleen gefluisterd mag worden en dat iemand dan iets behoorlijk hard roept zonder dat dit consequenties heeft. Wat me ook opviel waren sommige zinnen die volgens mij niet helemaal lekker geformuleerd waren. Nu weet ik niet of dat typisch Vlaams is, in dat geval heb ik niets gezegd, Maar iemand in dezelfde zin aanspreken met jij en daarna met u komt me toch wat vreemd over.
Over deze oorlog in Denemarken is weinig bekend gebleven en de auteur heeft dan ook veel dingen zelf moeten invullen. Toch blijkt uit het boek dat hij wel degelijk onderzoek heeft gedaan en gaandeweg kom je meer te weten over de Deense en Europese geschiedenis van halverwege de negentiende eeuw.
De titel slaat op de oorlog waarin Juliette zich bevindt. Niet alleen letterlijk, maar ook de strijd in zichzelf wanneer ze ontdekt dat haar vader recht tegenover haar staat.
Hoewel het verhaal soms erg snel gaat, was het toch interessant om te lezen over dit stukje vergeten geschiedenis.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen

Gesponsord