Verhelderend boek

Liesbeth Jochemsen 25 januari 2023 Auteur
Voor het OERgezellig Boekenlab las ik De telefoonb*tch van Eveline de Groen, waarvoor dank. In het Boekenlab reizen boeken van lezer naar lezer. Je krijgt het boek waar je je voor inschrijft gratis opgestuurd, waarna je het mag lezen. Na het lezen schrijf je een recensie en stuur je het boek op jouw kosten naar de volgende lezer. Het leuke is dat je er voor het doorsturen nog iets leuks in mag schrijven, want na verloop van tijd komt het boek weer terug bij de auteur. Ik vind dit echt een superleuk concept!

Nu over het boek.
De afbeelding op de cover van De telefoonb*tch, in combinatie met de ondertitel, maken meteen duidelijk waar dit boek over gaat. Als lezer krijg je een kijkje in het leven van een doktersassistent. Wat doet zo'n iemand eigenlijk, behalve telefoontjes aannemen? Dit boek geeft een verhelderend inzicht en zorgt zeker voor meer begrip en waardering voor doktersassistenten. Eigenlijk zou dit boek in iedere huisartsenpraktijk moeten liggen.
Het boek is onderverdeeld in meerdere delen, beginnend bij de opleiding. Later volgen nog o.a. de dagpraktijk en de huisartsenpost, welke weer heel andere uitdagingen met zich meebrengt. Ook bevat het boek ervaringsverhalen van andere doktersassistenten. Ik denk dat dit boek voor hen een en al herkenning zal zijn.
Het geheel bestaat uit allemaal korte columns van zo'n anderhalve tot drie pagina's. Zoals je verwacht maakt een doktersassistent hele heftige dingen mee, maar gelukkig ook mooie en ontroerende dingen. Dat dit werk je af en toe enorm raakt, moge duidelijk zijn en ook die kant van het beroep wordt besproken.
Als ik een paar minpuntjes moet benoemen, dan is het dat de tekst niet is uitgevuld en dat er af en toe een onnodige witte pagina in het boek zit. Ook begint bijna elk hoofdstuk op een nieuwe pagina, maar dus niet allemaal. Persoonlijk had ik het mooier gevonden als hierin een consequente lijn was doorgevoerd. En o ja, ik had het boek veel te snel uit.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen