heerlijke feelgood

Liesbeth Jochemsen 14 juli 2021 Auteur
De Nederlandse dierenarts Lisa verhuist van Amsterdam naar een klein dorpje in Ierland. Daar heeft ze haar droombaan, want naast huisdieren behandelt ze ook vee. Ze is er heel gelukkig, maar hoe gaat ze tussen al die boeren de ware vinden?
Vlakbij het dorpje staat een enorm familielandgoed. Eigenaar William keert na de dood van zijn ouders terug naar dat landgoed. Hij heeft er veel plannen mee, maar hij krijgt de erfenis van zijn ouders pas als hij kan aantonen dat hij zijn wilde jaren in Londen achter zich heeft gelaten.
Lisa moet niets van William hebben, maar hij heeft haar wel nodig om zijn verloofde te spelen. Alleen dan kan hij de erfenis krijgen. En bijna alle boeren in de omgeving pachten grond van hem, hij heeft dus veel macht.
Er is ook een verhaallijn van Kathy. Zij keert met haar dochter terug naar het dorpje. Kathy en Lisa komen elkaar veel tegen en hun belangen lijken tegenstrijdig te zijn.
Dit boek is een feelgood, bij dit genre heb je als lezer bepaalde verwachtingen. Hoe de verhaallijn van Lisa afliep was voor mij vrij voorspelbaar, hoewel er genoeg onverwachte wendingen in zaten. De verhaallijn van Kathy was minder voorspelbaar, daar vermoedde ik pas op het eind hoe die zou eindigen. De verhoudingen en spanningen tussen Lisa, Kathy en William zorgen ervoor dat je het boek moeilijk kunt wegleggen.
Het verhaal is geschreven vanuit de derde persoon. Meestal is Lisa aan het woord, soms Kathy.
Van de andere personages vond ik Daniƫl met zijn eeuwige muts erg leuk. Net als Anne, de dochter van Kathy, met haar kinderlijke uitspraken.
Op de cover staat een jonge vrouw in laarzen naast een hond die ook laarzen draagt. Op de cover zijn verder elementen uit het boek te vinden, zoals het klavertje dat symbool staat voor Ierland en de cottage waar Lisa in woont. De cover past daardoor goed bij de inhoud van het boek en bij het genre.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen