Wervelende jacht op genetische informatie

Liesbeth Jochemsen 11 december 2021 Auteur
Voor de groep Boeken toer mocht ik dit boek lezen, waarvoor dank. Boeken toer is een platform waarop auteurs hun boeken laten rondreizen. In ruil voor een recensie kunnen lezers het boek gratis lezen, waarna ze het op eigen kosten doorsturen naar de volgende lezer.

Tja, wat voor boek is Gouden genen eigenlijk? Is het een historische roman? Een oorlogsboek? Een thriller? Een detective? Een familie-epos? Eigenlijk heeft het van allemaal wel iets.
Het begint in 1883, wanneer de jonge Joodse Jacob Weintraub student is bij de monnik en vader van de genetica Gegor Mendel. Ze doen experimenten met erwten om zo te kijken welke eigenschappen erfelijk zijn en op die manier bij toekomstige planten meer opbrengst te kunnen krijgen. Jacob beseft heel goed dat deze kennis niet in verkeerde handen mag vallen.
In de Tweede Wereldoorlog wordt Jacob gevanggenomen door de Ahnererbe, de wetenschappelijke tak van de SS. Hij wordt gedwongen om zijn kennis in te zetten voor hun gruwelijke onderzoeken. Daarbij komt hij voor moeilijke dilemma’s te staan. Hoe ver ga je om je gezin te redden?
Jacobs zoon David en de Amerikaanse dokter-luitenant Tom Lennox moeten zorgen dat het dagboek van Jacob, met daarin waardevolle informatie over hoe je de menselijke immuniteit kunt verhogen, niet in verkeerde handen valt. Ze ontdekken dat er mensen zijn die nergens voor terugdeinzen. Er zijn nazi-kopstukken die er alles voor over hebben om Jacobs dagboek te vinden. Er volgt een bizarre reis over de wereld. Antwerpen, Scheveningen, New York, Cuba, Miami, tot in de jaren 1970. Zal het Jacob en Tom lukken om met hun geliefden uit handen van criminelen te blijven die graag de informatie over de gouden genen willen hebben? En lukt het om die kennis geheim te houden? Zijn ze zelf niet medeschuldig aan sommige dingen?
Ik vond het een heel spannend boek, dat je meeneemt op een wervelende reis door de twintigste eeuw en over de hele wereld. Het boek stelt ook een ethische vraag: in hoeverre mag je aan het menselijk genoom knutselen? Mag je die kennis inzetten om een ziekte te kunnen genezen? En een verzorgingsproduct maken? Waar ligt de grens?
Het boek bestaat uit meerdere delen. Waar het ene deel ophoudt, gaat het andere deel verder met een nieuwe hoofdpersoon/ de volgende generatie. Toch loopt alles wel gewoon logisch in elkaar over.
Wat opvalt is dat het boek geen colofon heeft. Ook zijn er wat schoonheidsfoutjes wat betreft de opmaak. De interpunctie is niet altijd juist en er staan heel wat enters te veel. Dit doet echter niets af aan de inhoud.
De titel slaat op het onderzoek naar verhoogde menselijke immuniteit en past goed bij het verhaal. Immers, het boek gaat over de jacht naar deze gouden genen. Op de cover staat een simpel getekende dna streng. Met de goudkleurige letters is dit simpel, maar doeltreffend en passend.
Persoonlijk had ik graag meer willen lezen over Jacob Weintraub. Ik vond het jammer dat zijn verhaallijn voorbij was. Aan de andere kant was dit boek dan een oorlogsroman geworden, en daar zijn al vele andere boeken over geschreven.
Het boek is grotendeels geschreven vanuit de derde persoon. Alleen het laatste deel is vanuit de eerste persoon. Een slimme keuze, zo kon ik als lezer de verschillende verhaallijnen en personages goed uit elkaar houden. Als Nederlander was het soms wennen aan het Vlaamse taalgebruik, toch kon ik dit boek goed lezen.
Achterin het boek staat een lijst met historische feiten en personages. Duidelijk is dat de auteur veel onderzoek heeft gedaan. Af en toe zocht ik iets uit het boek op op het internet en tot mijn verbazing bleek datgene/ diegene dan echt te (hebben) bestaan.
Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen