Reis naar het oude Perzië

Liesbeth Jochemsen 15 september 2020 Auteur
Harem vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen in het oude Perzië. Rebekka, een arm Joods meisje dat jong wordt uitgehuwelijkt en aan haar slechte huwelijk een bijzonder brandmerk overhoudt. Zij doet er alles aan om haar dochter Goudstof een beter leven te geven. De vraag is of ze daarbij niet haar eigen geluk in de weg staat.

Goudstof, Rebekka’s dochter, krijgt de kans om toe te treden tot de harem van de Sjah. Ze zal zich nooit mee zorgen hoeven maken om voedsel of kleding en bedienden staan in alles voor haar klaar. Maar het leven in de harem zit vol list, bedrog en intriges en is verre van zorgeloos. En verliefd worden is helemaal gevaarlijk.

Ravenzwart, de kleindochter van Rebekka, die in de harem geboren wordt en opgroeit te midden van het spinnenweb van intriges, dubbele agenda en egoïsme. Zij heeft een grote invloed op de Sjah. Wat moet er van haar terechtkomen?

Dan is er ook nog Narcissus, de machtige eunuch. Hij is een vertrouweling van de Sjah en wordt door Rebekka veelvuldig gebruikt om dingen te regelen.

Het boek is geschreven vanuit het vertellersperspectief. Dan weer zit je in het ene hoofd, een paar regels verder weer in het andere. Het verhaal begint met Rebekka en gaandeweg verschuift de aandacht naar Goudstof en daarna naar Ravenzwart. Toch blijven alle drie de vrouwen tot het einde van het boek veelvuldig in beeld. Van Ravenzwart krijg je het minste te weten, van Rebekka het meest. In zekere zin is zij dus de hoofdpersoon.

Ik vond het een middelmatig boek. Niet alles was even realistisch en sommige dingen waren ronduit ongeloofwaardig. Zo heeft de Sjah vele dochters, maar behalve Ravenzwart, wordt geen één van hen genoemd. Er zitten een paar heftige erotische scenes in, die niet iedereen zal waarderen, hoewel die ergens ook wel weer thuis horen in een boek als dit. Al met al vond ik het boek net iets te dik en langdradig. Tegelijkertijd geeft het wel een beeld van hoe het vroeger in een oosterse harem geweest kon zijn.

De cover van het boek is niet heel bijzonder. Er staat een halfnaakte dansende vrouw op en dat past precies bij de inhoud van het boek.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen