Een boek dat je laat nadenken over ethische vragen

Liesbeth Jochemsen 07 april 2022 Auteur
Voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs mocht ik dit boek lezen, waarvoor dank. Ook wil ik auteur Frank van Dongen bedanken voor het beschikbaar stellen van dit boek.
Het duizend eilanden experiment is het eerste deel in de Ontdekking van de mens-serie. Het boek begint met een korte proloog, waarin duidelijk wordt wat de oorsprong is van hoofdpersoon Jack Newman. Deze Jack wordt in 2048 geboren in een achterstandswijk van Londen. Hij groeit op in een woongemeenschap voor ex-drugsverslaafden. Bijna al het werk is overgenomen door robots, machines en drones. De werkloze wereldbevolking brengt zijn tijd voornamelijk door in de virtuele wereld. In ruil voor al hun privacy krijgen de inwoners gratis voedsel, onderdak en medicijnen.
Eén van de spellen in de virtuele wereld is Alpha War. In dit spel wordt de mensheid bedreigd door een buitenaardse invasie afkomstig uit de richting van Alpha Centauri. Jack is een fanatiek speler, maar vermoedt dat er meer achter zit. En hoe zit het met zijn identieke tweelingbroer Redmond, van wie iedereen het bestaan ontkent?
Dit boek strooit met wetenschappelijke termen uit o.a. de astronomie en de biologie. Hoewel er voldoende wordt uitgelegd, helpt het zeker wanneer je hier enige basiskennis van hebt. Centrale vraag in dit boek is volgens mij waar de toekomst van de mens heen gaat. Richten we ons naar binnen, naar de virtuele wereld en raken we daar massaal verslaafd aan? Of richten we ons naar buiten en koloniseren we wellicht Mars en andere buitenaardse plekken? En hoe kunnen we de vrede bewaren als landen elkaar beschuldigen?
Dat de bevolking verslaafd is aan en vrijwel totaal afhankelijk van de virtuele wereld geeft je ook te denken. Hoe ver ben je daar zelf nog onafhankelijk van? Hoe veel macht kunnen/ mogen bedrijven die dit faciliteren krijgen? Het boek roept ook andere (ethische) vragen op. Bijvoorbeeld hoe ver je mag gaan bij het (genetisch) verbeteren van mensen en het onderzoek naar/ op levende wezens. Ook laat dit boek, aan de hand van een voorbeeld, zien hoe wij momenteel de aarde behandelen en wat de gevolgen zijn als we hiermee doorgaan.
Ik vond de scenes in de vervallen echte wereld erg leuk. Verlaten straten en vervallen metrostations omdat iedereen online is, Jacks reactie op een ouderwetse bibliotheek met papieren boeken...
Het boek is bijna geheel geschreven vanuit het perspectief van Jack. Je ziet hem volwassen worden in de grotendeels virtuele wereld, waar hij zelf ook gretig aan deelneemt. Hij is een vrouwenverslinder, een monster zo je wilt, maar als jij alleen maar perfecte op jou afgestemde virtuele vrouwen te zien krijgt, dan weet jij ook niet meer hoe de werkelijkheid is.
Het einde is heel open. Het verhaal gaat duidelijk verder in De machineplaag, het tweede deel van deze serie.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen