moderne hertelling van Belle en het Beest

Liesbeth Jochemsen 12 februari 2023 Auteur
Dit boek zat in oktober 2022 in een mysterieboekenbox van AnderWereld. Ook mijn boek Mozaïek van Geluk is via hen te koop.
Ik had dit boek al een paar keer voorbij zien komen en ook de beschrijving van de mysterieboekenbox sprak me aan. Ik vermoedde dat het om hetzelfde boek ging en heb mezelf getrakteerd op deze boekenbox. Mijn vermoeden bleek juist. Ik houd erg van hertellingen van sprookjes en Belle en het Beest is mijn favoriet, dus ik was erg blij met dit boek.
De cover is al prachtig vormgegeven met de grote rode roos en de sierlijke goudkleurige letters. Ook de rozen in het binnenwerk en boven elk hoofdstuk zijn heel mooi en geven het boek net dat beetje extra. Wat ik wel jammer vind is dat er zowel voor als achterin het boek een flink aantal lege pagina's zitten.
Deze novelle is een hertelling van Belle en het Beest. Dat het een moderne hertelling is blijkt uit het feit dat er mobiele telefoons worden gebruikt, bewakingscamera's en dat de hoofdpersoon op een scooter rijdt. Het is duidelijk dat de auteur zich deels heeft laten inspireren door de Disney versie van dit sprookje, dat blijkt wel als je het boek hebt gelezen.
Wat ik leuk vind gevonden is dat hoofdpersoon Isabelle stage loopt bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische Ziekten. Het Beest in dit verhaal is een man die lijdt aan het zogenaamde weerwolfsyndroom. Of is hij een echte weerwolf? In ieder geval is de definitie van “beest” niet zo duidelijk als het lijkt.
Gaandeweg het verhaal komt er meer magie in voor. Algauw moet Isabelle alle logica opzij zetten om te kunnen overleven in een wereld die magischer is dan ze dacht. Een wereld ook waarin zij een belangrijke rol moet spelen.
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met de hoofdrolspelers. Ook had ik graag meer willen lezen over Viktoria. Misschien komt dat in een tweede deel, want dit boek is het eerste deel uit de serie Dochters van de fae. Met Gabriël had ik niet zo veel. Ik vond hem erg mysterieus en zijn beweegredenen waren voor mij nogal onduidelijk. Soms kon ik het verhaal daardoor niet goed meer volgen.
Al met al vond ik het boek een beetje tegenvallen. Hoewel dat ook kan komen door de werkelijk schitterende cover die mijn verwachtingen heel hoog maakten. Ondanks dat vond ik het toch een vermakelijk boek om te lezen en ik ben benieuwd naar de verhalen van de andere patiënten met zeldzame en exotische ziektes.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen