prachtige beschrijvingen van een immens woud

Liesbeth Jochemsen 18 november 2022 Auteur
Dit boek kocht ik in 2022 op de Deventer Boekenmarkt.
De cover en de flaptekst trokken meteen mijn aandacht. Een verhaal dat zich afspeelt in een woud zo uitgestrekt, dat er zich graanakkers hoog in de bomen bevinden. Een woud waarin bomen op takken van andere bomen groeien. Over de beschrijving niets dan lof. Ik kon uren dwalen door het uitgestrekte woud en me verbazen over de vele wezens die er leven. De zwevende dryaden met hun hypnotiserende ogen, de schrikwekkende hooikat, de vleesetende planten en reuzenwormen, de lichtgevende zwammen, alles is als een gedetailleerd schilderij beschreven.
Het verhaal zelf, over Kaia die op zoek gaat naar haar verdwenen moeder en gaandeweg een geheim ontdekt dat het einde van het woud kan betekenen, vond ik wat minder. Er zaten genoeg mooie, spannende scenes in en het verhaal bevat ook voldoende uitgewerkte personages, maar op de een of andere manier kon het verhaal me niet echt pakken.
Het verhaal begint als een avonturenroman op een andere wereld, maar krijgt gaandeweg steeds meer fantasytrekjes. Aan het einde van het boek lijkt het wel of er van alles bij is getrokken om het verhaal te kunnen afronden. Dat is jammer. Ik had graag nog veel langer door het woud willen dwalen en haar bewoners willen ontmoeten/ bewonderen. Voor mij persoonlijk was dit boek hier niet de juiste manier voor, tenzij het boek wordt ontdaan van de verhaallijn van Kaia en haar broers. Wat dan overblijft is een encyclopedie of atlas gevuld met (de bewoners van) een fantastisch woud. Wanneer deze ook nog geïllustreerd is, dan is voor mij het plaatje compleet.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen