Leuk kinderboek over een dichtende vampier

Liesbeth Jochemsen 29 september 2020 Auteur
Dit boekje is een Vroege Lijster, boekjes die bedoeld zijn om klassikaal te lezen. Vroege Lijsters zijn specifiek voor 12-14 jaar.

Het gaat over de vampierfamilie Landolino, die in een kasteel wonen. Zoon Landolino, die dezelfde voor- en achternaam heeft, zegt bijna alles in rijm. Zijn familie wordt daar zo gek van, dat moeder Luzabel besluit een meisje voor hem te zoeken. Dat blijkt geen makkelijke opgave en dan moet ze het meisje ook nog zien mee te nemen zonder dat de ouders argwaan krijgen.

De scenes met de vampierfamilie vond ik het leukst, net als de stukken dat je krijgt te weten hoe het intussen op het kasteel gaat. Ook hoe Anneke en Landolino met elkaar omgaan is leuk om te lezen, hoewel dat gedeelte van mij wat langer had mogen zijn. De gedeeltes met meneer en mevrouw Tax vond ik wat minder interessant, die deden wat voorspelbaar aan.

Het einde is passend bij een kinderboek, maar toch wat onbevredigend. Het laat ruimte open voor een vervolg. Het verhaal bevat veel clichés over vampieren, die soms saai zijn en soms grappig. Het boek is al wat ouder en dat is goed te merken aan het taalgebruik.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen