spirituele zoektocht

Liesbeth Jochemsen 07 december 2022 Auteur
Voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs las ik Waarom ik anders ben van Nadine Smets. Dank voor deze mogelijkheid.
Het boek vertelt het levensverhaal van Nadine, geboren in de jaren 1950. Ze groeit op in armoede, in een gezin met veel kinderen waar ook sprake is van alcoholmisbruik. In haar jeugd moet ze vooral gehoorzamen en dankbaar zijn, ook voor dingen waar ze helemaal niet om heeft gevraagd.
Dan volgen we Nadine als tiener en als (jong)volwassene. Ze gaat op eigen benen staan en zet haar eerste stappen op het liefdespad. Er volgen twee kinderen, waarvan één met een beperking. Nadines relatie met haar moeder is gecompliceerd, dat is een rode draad door het boek.
Het stuk geschiedenis in het boek, over Nadine die opgroeit, het liefdespad bewandelt, kinderen krijgt en probeert overeind te blijven, vond ik nog interessant om te lezen. Net als later in het boek hoe de relatie met haar moeder zich ontwikkelt. Er zitten ook veel spirituele stukken in, waarin ze op zoek gaat naar haar spirituele ik en allerlei cursussen op dat gebied volgt. Persoonlijk vond ik die stukken veel te zweverig. Ik had daar niets mee. Misschien komt dat omdat ik daar te nuchter voor ben. De boodschap die in het boek zit, is wel weer mooi.
De titel, Waarom ik anders ben, komt voor mij een beetje hooghartig over. Iedereen is tenslotte anders. Zelf had ik een andere titel gekozen. De cover past op zich wel bij het verhaal, als je een spirituele zoektocht verwacht.
Door het boek heen staan er veel (levens)wijsheden, deze zijn vet gedrukt. Ook staan er veel stukken cursief gedrukt. Dit maakt dat flink wat pagina's druk overkomen en niet prettig lezen. Daarbij komt nog dat zinnen geregeld grammaticaal niet goed in elkaar zitten. Dat bijvoorbeeld een verkeerde werkwoordvervoeging wordt gebruikt.
Achterin staan nog o.a. een aantal door de auteur geschreven brieven aan voor haar belangrijke personen. Dat is een leuke toevoeging.
Nadine is tegenwoordig coach en heeft een website: www.coach-nadine.be.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen