prachtige roman over het verglijden der jaren

Liesbeth Jochemsen 24 september 2023 Auteur
Ik kocht dit boek in een boekhandel in Brugge toen ik in de zomer van 2022 daar een dagje was.
Het boek gaat over Richard, de grootvader van de auteur. Maar ook over de grote gebeurtenissen van de 20e eeuw. Als lezer ben je bij de beide wereldoorlogen, de wereldexpositie in Brussel, de koude oorlog en de val van de Berlijnse muur. Maar ook het kolonialisme in Congo komt aan bod.
Het verhaal speelt zich af in Belgiƫ en als Nederlander vond ik het interessant om te lezen over de gebeurtenissen uit de 20e eeuw vanuit Belgisch perspectief.
Richard heeft twee geliefden: zijn vrouw Anna-Maria en zijn jeugdliefde Josephine. De twee vrouwen zijn elkaars tegenpolen. Dat komt zeker naar voren tijdens de tweede wereldoorlog en de gevolgen daarvan in de decennia erna.
Het is een boek over het verglijden der jaren. En een boek dat heel duidelijk laat zien dat er in een oorlog altijd twee kanten zijn. Dat het niet zo simpel is als goed en fout en dat mensen keuzes (moeten) maken om te overleven. Maar ook dat iedereen maar gewoon een mens is.
De cover met klaprozen, een handgeschreven brief en een zakhorloge past perfect bij het verhaal. In het boek staan een aantal zwart-wit foto's, helaas wordt niet vermeld wie of wat op die foto's staan.
Je reist als lezer kris kras door de tijd heen. Ik vond dat dit het verhaal boeiender maakte om te lezen, doordat bepaalde zaken die vroeger gebeurden pas later duidelijk worden. Net als in het echte leven. Ook de wisselwerking tussen Anna-Maria en Josephine vond ik interessant. Ik kon me in beide vrouwen verplaatsen en ik begreep van allebei hun motieven, ook al waren die soms tegengesteld.
Het is een boek dat ik met een soort nostalgische glimlach heb gelezen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen