Duisternis over Eticlea (4 sterren)

LifeBetweenBooks 27 april 2024
~ De lat is slechts zo hoog als je hem zelf legt ~

In het boek volgen we de leerling-magiër Gydeon en zijn beste vrienden Bras en Enelle wanneer het rustige leven in Kamlor en de rest van Eticlea wordt ruw verstoord als er geruchten rond gaan over de komst van de vuurdemon Sarynthe…

Duisternis over Eticlea is een toegankelijk fantasyboek geschreven in een fijne schrijfstijl en met een interessant plot. Katie Vance weet de spanning goed op te bouwen en heeft een fijne balans tussen nieuwe informatie en actie in het verhaal aangebracht. Zeker in het begin van het verhaal is dit erg fijn en voorkomt het een info-dump, waardoor we de tijd hebben om aan de wereld en de personages te wennen. Ik was dan ook al snel gesteld op de hoofdpersonen en enkele bijpersonen (pagina 36 zag ik echt even niet aankomen ).

De magische wereld vind ik goed bedacht en origineel. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat een schrijver moeite heeft gedaan om een duidelijk systeem vorm te geven en ik hoop dat dit wordt uitgebouwd in het vervolg (want ja, dat is meer dan welkom na het einde van dit boek ) Ik hoop vooral op meer informatie over de Wendes en Entes, aangezien dit een concept is dat ik (voor zover ik weet) nog nooit tegen ben gekomen in fantasy verhalen

De hoofdpersonen zijn rond de twintig, een leeftijd waarop mensen zich veel ontwikkelen en waarin mensen gevormd worden. Dit komt ook zeker aan bod in het verhaal en vooral de ontwikkeling van Bras vind ik erg goed gedaan. De verschillende perspectieven werken ook heel goed in dit boek en daardoor kan ik ook niet kiezen welk personage nou mijn favoriet is

Verder doet het boek me een beetje denken aan de oude ridderromans met queestes, iets wat ik altijd heel leuk vind om te lezen. Het risico is wel dat door het vele reizen dat daarbij komt kijken, het verhaal in kan zakken. Gelukkig wist Katie precies op het juiste moment weer actie in het verhaal te brengen door iets compleet nieuws te introduceren (ook voor de personages )
Kortom, ik heb genoten van dit originele fantasy verhaal.

Tot slot nog even een eervolle vermelding voor de side characters/de helpers van het verhaal, want net als de schrijver ben ik van mening dat die af en toe ook wat meer aandacht mogen krijgen:
Krallus, Nolan, Mak (paard), Gwin en Iola

Meer recensies van LifeBetweenBooks