Reizend het jaar door (4 sterren)

LifeBetweenBooks 26 november 2023
~ Het gaat om de reis, niet om de bestemming ~

‘Reizend het jaar door’ is een verhalenbundel bestaande uit vier verhalen die zich allemaal afspelen in een van de vier seizoenen. In het lenteverhaal komt Naomi Hans tegen, die bezig is met een voettocht naar Zuid-Frankrijk. In het zomerverhaal kun je lezen hoe Annelies aan het werk gaat als stalruiter in Duitsland. In het herfstverhaal gaan we met Fréderique en Petra mee op fietstocht door de Verenigde Staten en in het winterverhaal gaat Linda op skivakantie met haar nichtje.

Het leuke aan de bundel is dat het hoofdpersonage van elk verhaal een connectie heeft met een personage uit een ander verhaal. Op deze manier voelen de vier verhalen, die goed los van elkaar te lezen zijn, toch als één geheel. Om deze reden ben ik ook door de vier verhalen heen gevlogen. De schrijfstijl van Claudia is erg prettig en leest vlot weg door de goede balans tussen details en tempo in het verhaal. In alle vier de verhalen staat reizen centraal en ze spelen zich dus af in de seizoenen waarin ze zijn uitgekomen.

Wat ik ook erg goed aan de bundel vind, is dat de hoofdpersonages allemaal verschillend zijn en allemaal een andere (figuurlijke) reis doormaken. Je ziet hoe de personages zich ontwikkelen door het verhaal heen, of ze nou grote tegenslagen te verduren hebben gehad of minder grote. Een leuke toevoeging vind ik de verschillende perspectieven in verhaal drie en vier, dit geeft net wat meer diepgang en zorgt dat je de personages weer van een net iets andere kant leert kennen.

Mijn persoonlijke favoriet was het zomerverhaal (Stalperikelen). Vooral omdat het over paarden gaat en ik zelf ook regelmatig op de manege te vinden ben :) Daarnaast vond ik het heel realistisch geschreven en er is duidelijk te lezen dat Claudia verstand heeft van paarden. Qua personage vond ik Linda het leukst, omdat ze naar mijn idee karaktertrekken heeft die je niet vaak ziet in een hoofdpersoon (en die ik ook wel in mezelf herken).

De verhalen zijn relatief kort (rond de 100 pagina’s), maar voelen niet gehaast of afgeraffeld. Er gebeurt veel, maar niet te veel en de verhaallijnen zijn goed te volgen en sluiten goed op elkaar aan. Daarnaast ook nog mijn complimenten voor de covers, want deze zijn super en passen goed bij de bundel!

Meer recensies van LifeBetweenBooks