Bovengemiddelde thriller tegen een interessante historische context

17 maart 2017
Een fraai vormgegeven boek waarin het verhaal van hoofdpersoon Josta en haar ondervrager, Helmut Balden, elkaar afwisselen.

Het verhaal begint met een korte beschrijving van de aankomst van Josta op 10 februari 1989 in stasi-gevangenis Hohenschönhausen. Vervolgens switch het perspectief naar Josta terwijl zij in het heden ontwaakt en ontdekt dat er een aantal dagen zijn verstreken sinds zij ging slapen en ze bovendien een litteken van een operatie op haar lichaam aantreft, ze blijkt een nier te missen.

Deze mysterieuze orgaandiefstal, het DDR-verleden van Josta waarin zij betrokken was bij kunstvervalsing en de noodzaak om in het heden op zoek te gaan naar een lang geleden verstopt dossier vormen de ingrediënten van deze thriller. Josta wordt gedwongen om in plaats van vluchten terug te vechten in een niet-ongevaarlijk conflict met een machtige tegenstander. Hierbij wordt zij geholpen door de Duitse journalist en een voormalig stasi-echtpaar.

Het boek is absoluut spannend en boeiend, wanneer je eenmaal begint met lezen wil je weten hoe het verder gaat en zal aflopen. Deze afloop kom je in de loop van het verhaal te weten. Dat het is geschreven tegen een historische context en zeker merkbaar is dat de schrijver veel energie in research heeft gestoken is een absoluut pluspunt. Ik kan Het Dossier dan ook zeker aanraden. Hoewel er de laatste jaren een groot aantal thrillers zijn verschenen die zich afspelen tegen een historische context (met wisselende kwaliteit) past Het Dossier wat mij betreft zeker in hetzelfde rijtje met de Da Vinci Code.

Hoewel Het Dossier binnen het thrillergenre bovengemiddeld is kan het boek niet literair genoemd worden. Nu is dit natuurlijk bij uitstek een vraag waarover gediscussieerd kan worden. Wat mij betreft vormt het verhaal – nadat men het boek met een tevreden zucht heeft dichtgeslagen – echter een afgerond geheel en blijf ik niet achter (anders dan de behoefte om toch wat meer te verdiepen in het stasi-verleden van Oost-Duitsland) met vragen om verder over na te denken.

Meer recensies van