Een bijzonder en praktisch boek dat uitnodigt om zinnen te onderstrepen, aantekeningen te maken en telkens opnieuw te lezen

Lisette 01 oktober 2019 Hebban Recensent
Dit boek gaat over liefdesrelaties. Maar meer nog dan dat gaat het over hoe we voortdurend op zoek zijn naar liefde en erkenning van andere mensen, omdat we denken de ander nodig te hebben voor ons eigen geluk. De oorsprong hiervan ligt in onze jeugd. Als hulpeloze baby leren we dat we afhankelijk zijn van anderen voor ons eigen welbevinden. Later, als kind, leren we wat ‘goed’ en wat ‘fout’ is. En hier gaat het vaak mis. Onbedoeld krijgen we de boodschap mee dat we niet goed (slim/mooi/dapper/… vul maar in) genoeg zijn. Dit negatieve geloof zorgt ervoor dat we een beschermingsmechanisme ontwikkelen. Alles om deze afwijzing maar niet te hoeven voelen. En alles om de liefde en erkenning van anderen te krijgen. Deze ‘verslaving’ aan liefde beïnvloedt ons zelfbeeld en onze keuzes en handelingen.

Het boek bestaat uit twee delen en elk hoofdstuk begint met een inspirerende quote.
In het eerste deel neemt Jan Geurtz je stap voor stap mee om je eigen negatieve geloof te achterhalen. Hij doet dit met veel (persoonlijke) voorbeelden en herhalingen, waardoor de - soms best ingewikkelde en confronterende - materie goed duidelijk wordt. Hij laat zien waarom (liefdes) relaties soms zo moeizaam zijn. Een behoorlijke eye opener!
In deel twee reikt Jan ons nieuwe inzichten en een meditatietechniek aan om met nieuwe ogen naar jezelf en relaties te leren kijken. Hij noemt dit een ‘oordeelvrije liefdevolle natuurlijke staat’. Het gevolg is dat je het relatiedenken los kan laten. Het hebben van een relatie is niet het hoogste doel in het leven, aldus Jan. En binnen een relatie moet er ruimte zijn voor jezelf en de ander om te blijven wie je bent, zonder de ander te willen claimen of veranderen. En dat kan alleen als je jouw eigen negatieve geloof over jezelf kan loslaten. Als je volledig kan vertrouwen op jezelf en anderen niet meer nodig hebt voor jouw eigen geluk.

Het fijne van Jan Geurtz is dat hij de lezer ruimte geeft om zelf dingen te ontdekken. Hij zegt niet ‘zo is het’, maar hij nodigt je uit om zelf te onderzoeken of het waar is. Het boek bevat veel elementen uit het boeddhisme die door de praktische benadering nergens zweverig worden.
Een bijzonder en praktisch toe te passen boek dat uitnodigt om zinnen te onderstrepen, aantekeningen te maken en om telkens opnieuw te lezen.

Meer recensies van Lisette