Handige samenvatting of prima startpunt naar meer

Lisette 09 mei 2022 Hebban Recensent

Wat hebben politici, marketeers in de cosmetische branche en terroristen gemeen? Ze weten dat slecht nieuws verkoopt en dus maken ze je bang. En ‘wist je dat kinderen in onze westerse samenleving rond hun zestiende al zo’n zeventien miljoen keer ‘nee’ te horen hebben gekregen’?

‘Onze cultuur is niet ingericht om ons gelukkig te maken, onze cultuur is ingericht om ons te laten presteren en consumeren.’

Marian Mudder is bekend als actrice van Baantjer en schrijfster van diverse romans. Wat minder mensen weten is dat ze ook EFT-behandelaar (Emotional Freedom Techniques, red.) en mindfulnesstrainer is. Eerder schreef ze de zelfhulpboeken Sofasessies en het, niet meer verkrijgbare, vervolg Lichter leven. In Wat ik eerder had willen weten bundelt ze haar kennis uit alle zelfhulpboeken die ze las, aangevuld met eigen inzichten uit haar praktijk. Mudder laat je zien hoe angst de onderliggende oorzaak is van allerlei problemen. Stress, piekeren, achterdocht, controledrang, woede en gebrek aan eigenwaarde? Allemaal angst. En die angst komt dus niet alleen uit onszelf, maar ook uit onze omgeving. Je leert hoe het mechanisme van angst en ego werkt en hoe je je door angst gevoede ego kunt omzeilen. Niet met de intentie om jezelf te verbeteren, want dat is juist waarom veel zelfhulpboeken en workshops niet werken, aldus de schrijfster. Die zijn er namelijk op gericht om in orde te maken wat er mis is, waarmee ze alleen maar het zelfverwijt en de schaamte versterken.

‘Mediteren is schijt leren hebben aan ego.‘

Mudder schrijft alsof ze naast je op de bank zit, als een goede vriendin die je een hart onder de riem steekt en je advies geeft. Ze vertelt openhartig haar eigen verhaal en ze staat aan jouw kant. Het ligt niet aan jou, vertelt ze. Ze legt ook weinig druk op. Ze spoort je aan om je ‘eigen menu’ samen te stellen door uit het boek mee te nemen wat je aanspreekt en over te slaan wat je (nu nog) niets zegt. Haar schrijfstijl is persoonlijk, amicaal zelfs, liefdevol en to the point. De theorie wordt afgewisseld met oefeningen en los te lezen #NOTETOSELF-lijstjes met positieve gedachten, tips en inzichten. Die toegankelijke schrijfstijl, persoonlijke benadering en afwisseling maken Wat ik eerder had willen weten een gemakkelijk te lezen zelfhulpboek dat niet belerend overkomt. Soms vliegt die amicale stijl wel wat uit de bocht. Dan staat er ineens, in hoofdletters, ‘Dit is mijn kat, die ook iets wil zeggen over houden van je lichaam’ met daaronder ,mz’rmdkml,mnnwe bjh.

Meerdere keren komt EFT aan bod, gestoeld op het gebruik van acupunctuurpunten om stress te verminderen (bron). Mudder noemt daarbij telkens het instructiefilmpje op haar website. Het filmpje is een goede toevoeging, alleen bekruipt je soms het gevoel een promotieboek in handen te hebben. En misschien is dat wel de bedoeling. Het boek is immers een verzameling van bestaande methoden en boeken van andere schrijvers met achterin een omvangrijke bibliografie voor wie verder wil lezen.

Als je bekend bent met yoga, mindfulness, dankbaarheid en de boeken van bijvoorbeeld Jan Geurtz en Brené Brown vind je in Wat ik eerder had willen weten weinig nieuws. Wel is het allemaal heel helder, beknopt en toegankelijk bij elkaar gebracht. Je kunt dit boek dan ook op twee manieren benaderen. Als een zelfstandig te lezen samenvatting van de belangrijkste lessen uit de verschillende methoden en boeken. Of als een prima startpunt naar meer.

Meer recensies van Lisette