Met zijn prachtige schrijfstijl creëert hij een indringend familieportret (4.5*)

Michael Cunningham (Cincinnati, 6 november 1952) is een Amerikaanse schrijver en screenwriter. Met zijn boek The Hours won hij in 1999 de Pulitzer Prize for Fiction en de PEN/Faulkner award. Michael Cunningham is tevens een professor in creative writing aan de Yale University. Zijn meest recente boek Day is nu net in de Nederlandse vertaling – Dag – uitgekomen.

In Dag volgen we de levens van Daniel en Isabel, een niet zo gelukkig getrouwd stel die in een vrij krappe bovenwoning in Brooklyn, New York wonen. Ze wonen samen met hun kinderen Violet en Nathan – respectievelijk vijf en tien jaar oud bij de start van het verhaal. Ook Robbie, de jongere broer van Isabel, woont bij hen in. Robbie is een beetje de verloren ziel van de familie, die veel tijd doorbrengt in de virtuele wereld. Op Instagram heeft hij onder zijn alter ego Wolfe 3407 volgers en heeft hij via foto’s een totaal fictief leven voor hemzelf gecreëerd. De niet alledaagse familie wordt gecompleteerd met Garth, Daniels broer, diens pasgeboren zoontje Odin en Chess, de moeder van Odin.

Michael Cunningham geeft het leven van deze familie en hun dynamiek weer door gedurende drie jaar een beeld te schetsen van hun bezigheden op een specifieke dag. Hij begint zijn verhaal op de ochtend van 5 april 2019, om dan via de middag van 2020 met de avond van 2021 te eindigen.

Ondanks dat het gehele boek slechts tweehonderdachtenzestig bladzijdes telt, weet de schrijver een compleet familieverhaal te schetsen. Zijn schrijfstijl is prachtig. Helemaal als je aan de lange zinnen gewend bent. Hij wisselt veel van perspectief, waardoor er een gelaagde vertelling ontstaat met heel veel diepgang. Daarnaast creëert Michael Cunningham aan de hand van hun levens een scherp beeld van de huidige maatschappij.

Van klimaat en onze voetafdruk tot nepwerelden met de klakkeloze likes. Coronacrisis, mentale gezondheid, liefde, isolatie, eenzaamheid, verbondenheid, seksualiteit, gender, hoe eenieder zijn leven invult het komt allemaal voorbij. Met zo’n scherpe blik geschreven. De situaties en personages zijn zo volkomen realistisch en (pijnlijk)herkenbaar. De brief-, mail en chatwisselingen die Michael Cunningham gebruikt op 5 april 2020 zitten boordevol prachtige inzichten, geven zo goed weer hoe de relaties in elkaar zitten. Hij is zo goed in staat om een diversiteit aan gevoelens en gedachten weer te geven dat deze door merg en been gaan tijdens het lezen. Gewoonweg subliem.

Dag is een ingenieus in elkaar zittend verhaal. Door drie keer een dagdeel te nemen op 5 april gedurende drie opeenvolgende jaren ontstaat er eigenlijk een dag in het leven van de familie, maar verspreidt over de jaren laat het duidelijk zien hoe een leven in een kort tijdbestek aan verandering onderhevig is. Dat de tijd voortschrijdt met alle gevolgen van dien.

Afgezien van het moeten wennen aan de lange zinnen, met in het begin een enkele zin die minder vloeiend liep dan de rest van zijn soms poëtische passages, valt er weinig tot niets op Dag van Michael Cunningham aan te merken. Dag is een verhaal dat nog lang zal blijven hangen en uitstekend geschikt is om er een film of korte serie van te maken. Dag krijgt van mij 4.5 ster.

Lisette
Boekencast

Genre: literaire roman
Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044653939
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 271
Publicatiedatum: november 2023

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van Prometheus in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Lisette Woest-Appeldoorn