Af en toe grappig, soms ontroerend

Theo van Rijn (1956, Leidschendam) is de voormalig eigenaar van uitgever LetterRijn die hij in 2012 heeft opgericht. Momenteel schrijft hij korte, uit het leven gegrepen verhalen die hij deelt op zijn Facebookpagina en in verhalenbundels. Modderfukker is zijn meeste recente verhalenbundel.

In Modderfukker schrijft Theo van Rijn veel over Bodhi, een Roteb-terriër zoals hijzelf zegt. Zijn eigenzinnige humor komt hier duidelijk naar voren. Roteb is namelijk het Rotterdamse afvalverwerkingsbedrijf en Bodhi een vuilnisbakkenras of in zijn termen te blijven een asbakkenras. De stukken over het uitlaten van de hond en de vele en diverse contacten die dat opleveren zijn heel herkenbaar. Net als zijn andere verhalen en toch zijn ze minder leuk om te lezen dan verwacht. Zijn schrijfstijl is vlot, maar zijn humor is niet voor iedereen weggelegd. Hij is hier zich wel weer bewust van. Zoals hijzelf schrijft in Onhebbelijkheid.

“Gisteren haalde ik een Parkinson gerelateerd geintje uit – let wel: dat geintje is mijn kwalificatie en dat wil niet zeggen dat anderen erom kunnen lachen.”

Soms zijn ze op het onnodig grievende af, zoals de opmerking die hij maakt in Flirten over geslachten.

“De gesprekken die ik voer met hondenbezitters van het andere geslacht – wellicht een foute benaming, want er schijnen inmiddels meer geslachten te zijn dan voetbalclub Almere City aan contractspelers heeft.”

Dit zijn er trouwens zeventwintig. Wel geeft hij hiermee een huidig gespreksonderwerp weer op zijn geheel eigen wijze. De auteur stipt sowieso veel actuele thema’s aan. Erg wisselend van kwaliteit. Sommige ronduit vertederend – degene die over zijn kleinzoon gaan – andere weer heel flauw, soms ronduit saai, zoals keukenprinses en heel af en toe echt grappig – Libido.

Modderfukker lezen was een heel gemengde ervaring. Om tot de conclusie te komen dat zijn humor meestal niet mijn humor is. Eigenzinnig is het zeker en dat vind ik dan wel weer positief. In een wereld waar veelal eenheidsworst regeert, is een authentiek geluid een plus, maar niet altijd genoeg om boven het gemiddelde leesplezier uit te komen. Modderfukker komt wat mij betreft net aan 3 sterren.

Lisette
Boekencast

Genre: literatuur & roman
Uitgever: LetterRijn
ISBN: 9789493192850
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 115
Publicatiedatum: november 2023

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van uitgeverij LetterRijn in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Lisette Woest-Appeldoorn