Een razendsnel, verslavend nieuw Kiera Cass boek

Lissanne07 31 mei 2023 Hebban Recensent

Kiera Cass heeft de wereldberoemde 'Selectie'-serie geschreven, die ze sinds een aantal jaar aan het uitbreiden is met nieuwe, meer avontuurlijke verhalen. In de standalone De roep van het hart, vertaald door Hanneke van Soest, maken we kennis met een rebelse prinses en een zachtaardige soldaat. Als dat maar goed komt samen.

'Maar ondanks die vaart raak je toch gehecht aan de personages en blijf je lezen.' - recensent Lissanne

Prinses Annika van Kadier is gewend een heel comfortabel leven te lijden, maar ze wil juist het tegenovergestelde. Ze leert van haar broer zwaardvechten en gaat graag haar eigen gang. Toch wordt haar leven grotendeels voor haar besloten. Ze zal binnenkort om politieke redenen in het huwelijksbootje moeten stappen met een man die ze helemaal niet liefheeft. Kilometers verderop heeft Lennox zo zijn eigen problemen. Zijn leven staat volledig in het teken van het terugroven van de van zijn volk gestolen troon. Van liefde is bij Annika en Lennox geen sprake, maar als zij samen vast komen te zitten in een storm, slaan de vonken over. Hoe gaan ze zich hieruit redden?

'Weet je, zelfs op plaatsen die donker zijn, zelfs te midden van oorlog, vinden mensen soms toch het licht in elkaar.'

Cass schrijft vlotte verhalen gevuld met mooie omschrijvingen en razendsnelle dialogen. In dit boek introduceert ze meer actiescènes dan we van haar gewend zijn, waardoor het boek wat spannender aanvoelt dan haar eerdere boeken. Ze houdt een mooie zweem van mysterie in haar verhaallijn. Al vroeg worden er veel hints gegeven naar bijvoorbeeld Annika’s mysterieuze verwondingen en Lennox’ 'eigen land'. Je moet echter veel geduld hebben, want Cass draait veel om de hete brij heen.

Het boek is verdeeld in drie delen en het verhaal wordt vanuit het oogpunt van zowel Annika als Lennox verteld. Aan de hand van korte hoofdstukken krijg je veel inzicht in hun gedachten en levens en merk je al snel dat ze complete tegenpolen zijn. Helaas brengen de korte hoofdstukken in dit lange, lange boek een aantal tempoproblemen met zich mee. Hoewel de twee hoofdpersonen even vaak aan bod komen, blijft wat we van ze leren heel oppervlakkig. Er zijn gedurende het verhaal heel veel mogelijkheden tot persoonlijke groei, maar toch lijkt het niet alsof de personages er veel van leren.

Het tempo in dit boek ligt vaak te hoog om goed te snappen hoe het land eruit ziet of om alle gevoelens te kunnen begrijpen. Ook de snelheid waarop de vonk tussen Annika en Lennox overslaat is té hoog om het ware liefde te noemen. Kalverliefde zou in dit geval een betere omschrijving zijn. Maar ondanks die vaart raak je toch gehecht aan de personages en blijf je lezen.

'Het was fascinerend te zien hoe liefde iemands rafelrandjes eraf haalde, ze in sommige opzichten scherper en in andere zachter maakte.

Natuurlijk is het geen Young Adult-boek als er geen confrontatie is - Annika moet trouwen met Nikolas: een bemoeizuchtige egocentrische man die eigenlijk alleen de kroon op het oog heeft. Daarnaast leert Annika dat haar vriend en bibliothecaris Rhett ook nog eens een oogje op haar heeft. Gelukkig omzeilt Cass de welbekende 'liefdesdriehoek' in dit boek.

Ondanks de wat storende cliché factoren die meer ervaren (fantasy)lezers zouden kunnen dwarszitten, is het een heerlijke aanrader voor fans van Kiera Cass of nieuwe Young Adult-lezers.

Meer recensies van Lissanne07