Vandaag ben ik aan de blogtour tijdens de blogtour van ‘Een roze bril’ geschreven voor Vannessa Thuyns.

Psychologe Stella krijgt de opdracht om een team te coachen dat elkaar continu in de haren vliegt. Het lijkt een onmogelijk opdracht. Toch verruilt Stella haar eigen praktijk in Friesland voor het drukke Amsterdam. Ze gaat een tijdje bij haar beste vriendin Pleun logeren. Het bevalt Stella stiekem wel erg goed in Amsterdam, maar hoe moet het dan verder met haar jeugdliefde Hidde? Friesland permanent verlaten is ook geen optie, want daar heeft zij veel herinneringen aan haar moeder. Het kan ook zijn dat de tweestrijd te maken heeft met Thijs, een van de teamleden die ze moet coachen.

Vannessa Thuyns weet de karakters realistisch op papier te zetten. Tijdens het lezen wisten sommige personages het bloed onder mijn nagels vandaag te halen. Het geduld van Stella is bewonderenswaardig. Dit zorgt voor een fijne en soms ook humoristische dynamiek in het boek. Ook hebben de personages hele verschillende karakters. Het is leuk om te zien hoe dit soms kans botsen, maar ook hoe het elkaar kan versterken. Dit is fijn tijdens het lezen, het weet je onderdeel van het verhaal te maken.

Het is heel mooi hoe Vannessa Thuyns treffend weet te omschrijven hoe moeilijk het soms is om keuzes in te maken en je weg te vinden in het lezen. Voor mij zorgde dit dat ik meteen aansluiting bij Stella kon vinden. Je leeft met haar mee.

Hoewel er in het boek verschillende emotionele momenten zich voordoen komen deze niet altijd goed uit de verf. Vaak wordt er vlug over deze momenten heen gegaan. Daardoor krijg je niet altijd hoogte van wat de personages er nu precies van vinden. Dit is jammer en doet ook afbreuk aan de aansluiting die je bij de personages kunt vinden.

Ook miste ik de vaart in het verhaal soms. De verhaallijn bleef wat van hetzelfde en ik had niet altijd het gevoel dat er vooruitgang werd geboekt.

Richting het einde kwam er meer vaart in het verhaal en werd er ook de tijd genomen om over de emoties te praten. Op dat moment begreep ik de personages ook een heel stuk beter. Het maakte hun keuzes ook logisch.

Ik vond het een leuk boek al hadden de emoties een prominentere rol mogen krijgen.

Van mij krijgt ‘Door een roze bril’ ***,5.

Reacties op: Leuke feelgood!

Door een roze bril - Vannessa Thuyns