Vlot leesbaar historisch boek

Magdavh 03 oktober 2020
In 1620 overleed in Den Haag de Brugse wetenschapper Simon Stevin. De titel van het boek "Hij veranderde de wereld" duidt aan dat de invloed van deze homo universalis zich nog laat voelen in ons dagelijkse leven.
Het boek bevat drie delen. Het eerste deel, geschreven door Ludo Vandamme, schetst het leven in Brugge in de tijd van Stevin. In het tweede en meest uitgebreide deel vertelt auteur Guido Vanden Berghe over het leven van Simon Stevin: zijn Brugse periode, zijn opleiding en reizen, zijn Leidse periode en de jaren waarin hij in dienst was van prins Maurits. In dit deel wordt ook belicht in welke mate en op welke domeinen hij de wereld heeft veranderd. De geschiedenis van het oprichten van het standbeeld op het Brugse S. Stevinplein wordt in het derde deel verteld door Dieter Viaene.
We hebben hier te maken met een zeer vlot leesbaar boek. Hoewel het soms om wetenschappelijke materie gaat is alles in een duidelijke taal uitgelegd en ook toegankelijk voor lezers die niet echt begiftigd zijn met een wiskundige geest. Je leert dat Stevin een aantal Nederlandse woorden heeft ingevoerd (bv. het woord "wiskunde"). Je verneemt dat hij verantwoordelijk is voor het tiendelig stelsel zodat onze euro bestaat uit 100 cent. En zo zijn er nog vele andere interessante weetjes die je ontdekt tijdens de lectuur van dit boek.

Meer recensies van Magdavh