Aangrijpend & liefdevol

ManonvB 16 september 2019
Met Eleanor Oliphant gaat het prima. Ze is een beetje vreemd en begrijpt niet alles wat er om haar heen gebeurt in de wereld, maar het gaat prima. Het boek begint met een uiteenzetting van wat ‘prima’ inhoudt voor de dertig-jarige Eleanor; Ze werkt 5 dagen in de week, praat op woensdag met ‘Mummy‘, eet elke vrijdag pizza en drinkt twee flessen wodka in het weekend. Eleanor is eenzaam en nogal afgesloten van de wereld. Ze kan zich sociaal niet goed redden, wat vaak onbedoeld leidt tot hilarische situaties.

“If someone asks you how you are, you are meant to say FINE. You are not meant to say that you cried yourself to sleep last night because you hadn’t spoken to another person for two consecutive days. FINE is what you say.”

Op een dag loopt ze samen met een collega, Raymond, na een werkdag het kantoor uit. Eleanor vindt dit lastig, ze loopt liever alleen, maar Raymond probeert een praatje met haar te maken. Aan de overkant van de straat zien ze een oudere man vallen. Eleanor’s eerste reactie is dat ze hem moeten laten liggen, want hij zal vast dronken zijn als hij zo vroeg op de avond omvalt. Raymond zegt echter dat het een oude man is die zijn evenwicht is verloren en samen bellen ze een ambulance voor de man. Vanaf dat moment verandert Eleanor’s leven voorgoed.

Dit boek was zowel luchtig als zwaar. Ik heb hardop gelachen om Eleanor’s sociale interacties en dan vooral om hoe zij de wereld ziet. Door de schrijfstijl had ik nooit het idee dat ik Eleanor aan het uitlachen was, maar juist dat ik met samen met haar lachte. Maar achter de ongemakkelijke en introverte Eleanor, schuilt een angstig en beschadigd meisje. Eleanor heeft veel meegemaakt en heeft haar best gedaan om een muur om zich heen te bouwen en het verleden te verdringen.

Ik vond Eleanor een geweldig personage. Ze is speciaal, lief, eerlijk, vreemd en ik had tijdens het lezen echt het idee dat ik haar leerde kennen. Haar verhaal brak mijn hart en ik heb een aantal keer tranen in mijn ogen gehad. Raymond is een lieverd. Hij is een beetje slordig en praat soms met volle mond, maar hij heeft een hart van goud. Hij is de beste vriend die ik kan wensen voor Eleanor.

Eleanor Oliphant is Completely Fine was een van de beste boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Het verhaal was zeer aangrijpend, maar ook luchtig genoeg om in één ruk uit te lezen. Het verhaal laat zien dat een little act of kindness heel betekenisvol kan zijn en een groot verschil kan maken.

5 van de 5 sterren

Meer recensies van ManonvB