Indrukwekkend

Marcel 03 augustus 2020
Paul Theroux neemt de lezer in “Op de vlakte der slangen” mee op zijn risicovolle reis door een intrigerend land. Een land waarin arm en rijk zoveel van elkaar verschillen, waarin drugsbendes veel macht hebben en waarin geweld zo normaal lijkt te zijn. De auteur besteedt uitgebreid aandacht aan de relatie met de VS en wat je me een beetje cynisme het resultaat daarvan kan noemen: de grens tussen deze landen. De lezer wordt echt meegevoerd door de auteur, wat de lezer een riskante reis bespaart. Het boek is vrij prijzig in aanschaf, maar bezorgt je wel vele uren leesplezier. Uren waarin je je verwondert en misschien ook wel boos wordt over onrecht of juist blij wordt van de Mexicaanse cultuur. Uiteindelijk vertellen de Mexicanen zelf het verhaal van het land dat zo graag bij Noord-Amerika zou horen, maar dat in sommige opzichten ook wel iets wegheeft van een derdewereldland. Maar ook een land dat de wereld in mijn ogen ook veel goeds bracht: de Mexicaanse keuken. Al met al is dit boek het lezen zeker waard.

Meer recensies van Marcel