Een verhaal gehuld in nevelen

Margaret-Hillebrandt (auteur) 20 december 2023 Auteur
Marceline de Waard is een meester in het vertellen van mysterieuze verhalen. Haar schrijven wordt almaar herkenbaarder als een echte De Waard. Dat komt door haar poëtische toon, de feeërieke beschrijving van omgeving, en de emoties van haar personages.
In deze roman die zich afspeelt op het Drentse platteland bekleedt Fay de hoofdrol. Fay is een vrouw die zoekend is in het leven. Wat wil ze nu echt? Ze wordt geplaagd door twijfel en onzekerheid, terwijl haar partner Frank wel weet wat goed voor haar is. Hij regelt alles voor hen beiden zonder haar daar in te kennen. Tegen Franks wil in vertrekt Fay naar Drente om haar moeder te verzorgen. Langzaam maar zeker gooit Fay de twijfel van zich af. Daarvoor moet wel de nevel boven het Drentse Veen, dat een geheim herbergt, optrekken.
Vooral heb ik genoten van het sterke karakter van de moeder van Fay. De dochter had daar wel iets meer van mogen hebben. Door haar onderdanige gedrag kreeg ik af en toe de neiging haar toe te spreken. ‘Kom op Fay, pak eens door.’ Dat wil in ieder geval zeggen dat Marceline de Waard haar karakters consequent neerzet. Gelukkig maakte de hoofdpersoon in deze roman een ontwikkeling door waar ik uiteindelijk blij van werd. Nevels is een mooie roman en een heerlijke sfeervertelling. Een boek dat je beslist wilt uitlezen om te weten hoe het mysterie zich ontvouwt. Aanrader.

Meer recensies van Margaret-Hillebrandt (auteur)