Geweldig en bizar

Margaret-Hillebrandt (auteur) 06 oktober 2022 Auteur
Voor de leesclub Het Serpent van Thrillzone las ik de laatst uitgekomen thriller van Pierre Lemaître, die hij overigens zelf in zijn voorwoord een misdaadroman noemt. Voor zover ik heb begrepen gaat Lemaître vanaf nu over op het genre (historische) roman.

Het Serpent heeft hij als jongeman in 1985 geschreven. Het manuscript lag dus al een tijdje bij hem in de kast te verstoffen, tot hij besloot het dit jaar uit te brengen. Ik ben blij dat hij het heeft gedaan. Ik heb meerdere van zijn thrillers gelezen en ook nu heeft hij me weer verrast.

Lemaître heeft een voorkeur voor bijzondere, vaak bizarre karakters. Hij moet beschikken over een zeer vrije geest want de verhalen die hij schrijft hebben vaak een behoorlijk absurdistisch tintje. Ik hou ervan! Hij onderscheidt zich hiermee van de gemiddelde thrillerschrijver. Lemaître wordt vergeleken met de filmregisseur Tarantino. Zelf vind ik eerder dat hij te vergelijken is met een andere grootheid in de fimwereld: Federico Fellini.

De hoofdpersoon Mathilde, een drieënzestigjarige elegant en goedgeklede vrouw is in haar Parijse buurt bekend dankzij de vele wandelrondjes met Ludo, haar dalmatiër. Niemand weet echter dat zij een koelbloedige huurmoordenaar is. Dit gegeven maakt het boek uniek. Mathilde wordt ouder en vergeetachtiger en heeft bovenal een kort lontje. Dit alles maakt haar tot een ongeleid projectiel en laat haar de grip op de zaken verliezen. Dit zorgt voor een ongekende en vaak ook onverwachte wreedheid bij de oude dame. Soms wekt dit zelfs weerzin op. Niet geschikt voor teerhartige lezers, tenzij je de absurditeit en satire op waarde weet te schatten.

Pierre Lemaître is tevens scenarist en psycholoog en dat is te merken. Dit boek zou voor mij verfilmd mogen worden. Het verhaal en de karakters van de personages lenen zich hier uitstekend voor.
Het Serpent is geweldig geschreven, is geestig, sarcastisch en bizar. Ik hoop nog veel van deze schrijver te mogen lezen. Ik geef 4,5 ster.

Meer recensies van Margaret-Hillebrandt (auteur)