Boeiende niet alledaagse thriller

Margaret-Hillebrandt (auteur) 05 september 2020 Auteur
Gevlinderd van Alexander Olbrechts is geen alledaagse thriller. Het is een bijzonder boeiend en spannend verhaal over de gynaecologe Lydia Muysen. Lys heeft een bijzonder verleden, waar zij een zware depressie en een alcoholverslaving aan heeft overgehouden. Tijdens therapiesessies vertelt zij haar therapeut hierover, waardoor de lezer een duidelijk beeld krijgt van haar traumatisch kinderjaren.
Alexanders beschrijft op indringende wijze de dood van haar broer Gabriel. Dat verhaal kwam bij mij goed binnen. Tijdens de sessies met de therapeut worden de gedachten van Lys, die cynisch en soms zelfs boosaardig zijn, heel goed beschreven. De dialogen zijn beeldend en scherp. Dat deel van het boek vond ik samen met de beschrijving van haar jeugd het meest boeiend. Ook is duidelijk te merken dat Alexander over een goede medische kennis beschikt, of zich daarin heel goed heeft verdiept.
Hier en daar heb ik als Nederlandse lezer moeite gehad met de Vlaamse taal. Soms kreeg ik de indruk dat de zinnen niet helemaal goed liepen, zinsconstructies niet klopten, en ook kwam ik een aantal taalfouten tegen. Een laatste redactie had het nog prettiger leesbaar gemaakt. Sommige delen waren wat vergezocht en daardoor niet geheel geloofwaardig. Toch bleef het verhaal boeien en wilde ik door blijven lezen. En eigenlijk is dat de grootste kracht van een schrijver en zijn verhaal.

Meer recensies van Margaret-Hillebrandt (auteur)