Een boeiende zoektocht naar 'wat nu' als je alles verloren hebt

Marianne 11 januari 2020
In 'Het zoutpad' van Raynor Winn, besluit een ouder echtpaar dat in korte tijd zo ongeveer alles verliest wat ze in hun leven hebben opgebouwd (gezondheid, huis en inkomen), het 'South West Coast Path' te gaan lopen om weer een nieuw doel te hebben en ondertussen na te denken over hun toekomst. De wandeling blijkt - ook omdat ze nauwelijks beschikken over geld en een passende uitrusting - een 'terug naar de essentie'. Vooral het eerste deel is boeiend om te lezen: de wanhoop, urgentie en doelloosheid spat er vanaf, hoewel er naar mijn smaak teveel wordt 'uitgelegd' en te weinig wordt overgelaten aan de fantasie en interpretatie van de lezer. Het tweede deel, als zij terugkeren om de rest van het pad te lopen, voegt weinig meer toe.

Meer recensies van Marianne