Een bundel vol spanning

Marianne 02 april 2022
Jaarlijks organiseert Uitgeverij LetterRijn een spannende verhalen schrijfwedstrijd. Het thema was afgelopen jaar “Onder druk”. De 27 beste verhalen van Nederlandse en Vlaamse auteurs zijn gebundeld in dit boek met dezelfde titel. Enkele verhalen zijn van schrijvers die al eerder publiceerden bij LetterRijn, maar veelal zijn het verhalen van beginnende schrijvers.

Hoe reageert een persoon onder druk? Kan iemand de situatie overzien en koelbloedig reageren of is hij volkomen lamgeslagen?
Opvallend is dat elke schrijver een verschillende invalshoek gekozen heeft en je geen verhalen ziet die ook maar enigszins op elkaar lijken. Toch vallen alle verhalen binnen het genre thriller en hebben een lengte van ongeveer 10 bladzijden.
En bij elk verhaal is de spanning vanaf het begin te voelen en bouwt zich in het verhaal verder op. Ook de hoofdpersonen zijn heel verschillend, man of vrouw, volwassene of kind.

Het zou te ver voeren hier alle verhalen te bespreken, toch wil ik een paar onderwerpen noemen.
Het eerste (winnende) verhaal gaat over een jongen wiens moeder bij een verkeersongeluk om het leven gekomen is. Hij woont bij zijn tante en die heeft hem verteld dat de dader doorgereden is. Hij zet alles op alles om de dader te vinden.
In een ander verhaal gaat een jonge man studeren en maakt bij een studentenvereniging wel heel vreemde zaken mee.
Een oudere man leert op internet een jong meisje kennen en ze praten leuk met elkaar. Zonder slechte bijbedoelingen spreekt hij met haar af in het park, maar komt tot een beangstigende ontdekking.
Een vrouw met een gewelddadig verleden heeft haar leven weer opgebouwd met een vriend en stiefzoontje. Maar dan wordt zij beschuldigd van ernstige zaken.
Een man is in Mexico en wordt gedwongen Russisch roulette te spelen.
Enkele verhalen gaan over politici. Eén ontvangt zijn minnares op zijn hotelkamer. Een ander wordt gedwongen zijn plannen te verloochenen. Een politica doet een dringend beroep op een vriend haar zo spoedig mogelijk te bellen, maar wordt kort daarop dood gevonden.
De thema’s zijn ook heel verschillend. Zo vinden we in de verhalen stalking, liefde (al dan niet beantwoord), vernedering, discriminatie, bedrog, angst en paniek, misleiding en intimidatie.
Het lezen van een verhalenbundel heeft ook voordelen. Per dag een of meer verhalen lezen, is er daar een van. Elk verhaal is een afgerond geheel en je kunt het daarom makkelijk tussendoor lezen.
Omdat dit de weerslag is van een wedstrijd leer je nieuwe schrijvers kennen en dat kan heel verrassend zijn.
Onder druk bevat verhalen van Vlaamse en Nederlandse schrijvers, met: Anke van der Kind, Roland Kalkman, Nathanya van Nijnatten, Ramon van Huffelen, Alain De Lannoy, Margareth Hillebrandt, Marieke Jongejan, Frans van der Eem, Marjo de Vroed, Renée Lemaire, Gert-Jan van den Bemd, Ben Dekkers, Adri van Beelen, Gerard R. Bras, Gerard van Leijenhorst, Suzanne van Brakel, Heleen van Kuik-Bollen, Daniëlle Stege, Aagema, Anne Segaar, Anne Koorevaar en Ann-Rose Hermer en de op uitnodiging schrijvende LetterRijn-auteurs: Era Richmen, Koen D’haene, Rob Bakker, Karin Hazendonk en Melissa Skaye.

Meer recensies van Marianne