Wat weet zij echt van zijn geheim

Marianne 28 november 2022
Vincent Roels is zijn baan als verpleger in het ziekenhuis kwijtgeraakt. Hij is ook net gescheiden en nu zit hij zonder woning en zonder werk.
Zijn vriend Erik Vermoes, een gevierd rockzanger, vraagt hem of hij als inwonend verpleger voor zijn moeder Peggy, die ALS heeft, wil zorgen. Zelf heeft Erik geen zin mantelzorger voor zijn moeder te zijn en hij is veel weg om op te treden.
Peggy zit in een zeer geavanceerde rolstoel die ook een spraakfunctie heeft. Op die manier kan Peggy toch nog communiceren en haar gedachten uiten.
Geheel onverwacht zegt Peggy: ‘Ik ken jouw geheim, ik weet wat je met dat meisje deed.’
Vincent schrikt hier enorm van. Hij heeft zijn geheim jarenlang verborgen gehouden, hoe weet Peggy wat er gebeurd is?
Vincent doet er alles aan zijn geheim ook nu verborgen te houden, maar ondanks al zijn pogingen wordt hij gechanteerd en probeert iemand wraak op hem te nemen. Het lijkt er sterk op dat die persoon hem aanzet om zelfmoord te plegen en dat op dezelfde manier waarop ook zijn moeder zichzelf van het leven benam, namelijk voor een trein springen.
Al zijn vrienden en kennissen worden door hem onder de loep genomen, maar telkens als hij zeker weet wie de chanteur is, komen er weer andere zaken boven water.
Bij zijn kennissen is ook een zwerver, Jezus, die ik in het bijzonder wil vermelden. Een zeer bijzonder aansprekend mens.
En dan valt er een nieuw slachtoffer. Zal dit er voor kunnen zorgen dat alles opgelost wordt?
Vincent komt aanvankelijk over als een vrij triest figuur, maar is hij dat ook echt of is hij een krachtiger persoon dan hij lijkt?

De schrijfstijl van Perta Spark is heel toegankelijk en daarnaast weet zij de spanning voortdurend op te stuwen. Net als de situatie voor Vincent wat rustiger lijkt te worden, gebeuren er dingen die hem uit het veld slaan en je als lezer op het verkeerde been zetten. De ontknoping komt volkomen onverwacht en is nog spannender dan het voorgaande.
De verschillende personages zijn knap uitgewerkt, misschien niet volledig uitgediept, maar voldoende om het verschil in hun karakers en beweegredenen te doorgronden en je als lezer toch nieuwsgierig te houden. Elk van de personages kan de dader zijn, tot het tegendeel bewezen is en misschien wel de minst verdachte persoon de uiteindelijke dader blijkt te zijn.

Petra Spark, Vilvoorde - België, hield al jong van spannende thrillers. Zij studeerde communicatiewetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven.
In 2017 debuteerde zij bij uitgeverij Houtekiet met “Artikel 13”. Daarna verschenen “Eén kans op zes”, “Gruwelijke Gave” en “Astarte”.
“De patiënt” is de vijfde thriller van Petra Spark en kan het best getypeerd worden in het sub genre psychologische thriller.

Meer recensies van Marianne