Bijzonder

Marianne 10 juli 2022
Bijna was ik meteen na de eerste zin van 'Reddend zwemmen' van Rob van Essen gestopt met dit boek. Mijn eerste indruk: quasi-grappig zonder veel inhoud. Dat laatste bleek wel te kloppen, maar het ongelooflijk 'spelen met de taal' maakte veel goed. Over een jongeman die zomaar ergens uit een trein stapt, in een jeugdherberg terecht komt, daar een baantje krijgt en op een bruiloft meegezogen wordt in een polonaise. Lijkt allemaal nogal doelloos en vergezocht en lang niet zo hilarisch als de flaptekst suggereert. Toch: één en al bijzondere zinnen ('grafteksten'), verrassende fantasieën bij de meest gewone voorvallen, en een continue stroom van ideeën voor gedichten, romans en 'verzonnen levens' voor alle personages. Bijzonder.

Meer recensies van Marianne