Te veel, te onwaarschijnlijk

Marianne 19 juni 2022
'Kruispunt' van Jonathan Franzen stond op veel recentenlijstjes van de beste boeken 2021. Dus lang op de reserveringslijst van de bibliotheek (18 wachtenden vóór me). Was het 't wachten waard? Mhh, ik twijfel. Het boek gaat over een familie, waarvan alle leden zo rond Kerst op een keerpunt staan in hun leven en daar allemaal hun eigen keuzes maken. En dat geeft interessante doorkijkjes naar het leven in Amerika in de jaren '60-'70. Maar ... het is allemaal te veel, te onwaarschijnlijk, teveel verteld en uitgelegd, te grote tegenstellingen, de keuzes te weinig invoelbaar, te religieus ingestoken en het mannelijk perspectief (ook bij de vrouwelijke karakters) te prominent aanwezig. Geen aanrader.

Meer recensies van Marianne