Lezersrecensie
Dit wil je lezen!
De titel verklapt nog niet zoveel, maar zegt eigenlijk wel heel veel. Dit boek is zowel fictief als informatief.
De ouders van Stan zijn sinds kort uit elkaar. Stan weet niet goed waarom maar wat hij wel weet is dat zijn vader een beetje raar doet. Als ze langs een bordje komen dan leest zijn vader daar blijkbaar een andere boodschap op dan Stan en in de winkel volgt zijn vader minutieus de “regels” op, zoals bijvoorbeeld “Hou afstand”. Niet alleen dat maar ook neemt zijn vader ontslag omdat zijn werkgever de naam van het bedrijf veranderde in Rijschool Perfect. En niemand is perfect dus kon zijn vader er niet langer blijven werken.
Stan en zijn klasgenootje moeten voor school een project uitwerken en daarvoor gaan ze de reclamewereld en de slogans van dichterbij bekijken. Overal staan bevelen. Koop dit nu! Beste deal! Dit boek wil je lezen! Online kan je dat nog oplossen met een adblocker maar in het echte leven wordt niets geblokkeerd en komen alle slogans in meer of mindere mate bij iemand binnen.
De schrijfstijl is vlot met humor en het verhaal bevat veel herkenbare elementen. Op een laagdrempelige manier wordt door middel van een fictief verhaal de impact van reclame uitgelegd. Overal om ons heen zijn er prikkels, wordt ons aangeraden om dit te kopen, op die persoon te stemmen, of dat boek te lezen . Alles is perfect als je de promoties moet geloven. Met dit boek leer je dat je kritisch moet kijken en niet zomaar alles blindelings moet volgen. En hoe vind je je weg in het overaanbod aan reclame en slogans?
Ideaal voor lezers vanaf een jaar of tien, samen met de ouders of de klas, waarbij nadien nog kan nagepraat worden over het onderwerp.
De ouders van Stan zijn sinds kort uit elkaar. Stan weet niet goed waarom maar wat hij wel weet is dat zijn vader een beetje raar doet. Als ze langs een bordje komen dan leest zijn vader daar blijkbaar een andere boodschap op dan Stan en in de winkel volgt zijn vader minutieus de “regels” op, zoals bijvoorbeeld “Hou afstand”. Niet alleen dat maar ook neemt zijn vader ontslag omdat zijn werkgever de naam van het bedrijf veranderde in Rijschool Perfect. En niemand is perfect dus kon zijn vader er niet langer blijven werken.
Stan en zijn klasgenootje moeten voor school een project uitwerken en daarvoor gaan ze de reclamewereld en de slogans van dichterbij bekijken. Overal staan bevelen. Koop dit nu! Beste deal! Dit boek wil je lezen! Online kan je dat nog oplossen met een adblocker maar in het echte leven wordt niets geblokkeerd en komen alle slogans in meer of mindere mate bij iemand binnen.
De schrijfstijl is vlot met humor en het verhaal bevat veel herkenbare elementen. Op een laagdrempelige manier wordt door middel van een fictief verhaal de impact van reclame uitgelegd. Overal om ons heen zijn er prikkels, wordt ons aangeraden om dit te kopen, op die persoon te stemmen, of dat boek te lezen . Alles is perfect als je de promoties moet geloven. Met dit boek leer je dat je kritisch moet kijken en niet zomaar alles blindelings moet volgen. En hoe vind je je weg in het overaanbod aan reclame en slogans?
Ideaal voor lezers vanaf een jaar of tien, samen met de ouders of de klas, waarbij nadien nog kan nagepraat worden over het onderwerp.
1
Reageer op deze recensie
