Inkijkje in het gevangenisleven

Marieke Leest 29 mei 2020
Het was interessant om een inkijkje te nemen in het gevangenisleven. Het is heel levendig weergegeven. Ik vraag me af of het er in de Belgische gevangenissen ook gelijkaardig aan toe gaat. Ik heb enkele kennissen die nog als cipier hebben gewerkt, misschien moet ik hen het boek ook eens laten lezen.
Het boek is 'sappig' geschreven, mijn 'Hollandse' woordenschat is wat uitgebreider geworden en het lijkt naar mijn gevoel wel een soort van reality tv in boekvorm. Dat maakt het een erg leuk boek om te lezen. Helemaal anders dan andere non-fictie boeken die ik al las.
Naast het gevangenisleven krijg je ook een beeld van Andries Bik zelf, zijn levensstijl, zijn band met familie en vrienden,... Hij is volgens mij in het boek hoe hij in het echte leven is. Zijn stijl kan je liggen of juist niet maar ik vond het vooral kenmerkend hoe positief hij doorheen deze 6 maanden gegaan is. Want je kan nu wel vinden dat het leven in de gevangenis te luxueus is maar 6 maanden je vrijheid kwijt zijn, lijkt me toch niet te onderschatten. Top om je dan niet te laten gaan maar juist een betere versie van jezelf te creëren.

Meer recensies van Marieke Leest